Партнерские материалы

Adrian Cojocaru: Producătorii agricoli trebuie să gândească pe termen lung, nu să se orienteze doar la câștigul de moment

Recent, Greenyard – unul dintre cei mai mari comercianți/distribuitori de fructe în Uniunea Europeană, a organizat o conferință online cu toate companiile care îi aprovizionează cu prune de sezon. Au participat producători din Balcani, în special Macedonia, Serbia, Turcia și un grup de producători din Republica Moldova.

„O parte din producătorii moldoveni au deja experiență de livrări spre compania Greenyard. Este o practică absolut corectă și logică de a face un plan de achiziții din timp. În acest mod, importatorul își poate stabili o oarecare ordine în activitate, având posibilitatea de a conveni și el din timp asupra programelor de livrări cu lanțurile de retail. Pe de altă parte, exportatorii pot și ei fi siguri că au un client interesat de marfa lor. Când este vorba despre parteneriate e bine ca acestea să fie documentate, întocmite și semnate contractele respective, astfel ca în plin sezon părțile implicate să evite careva surprize”, spune Adrian Cojocaru, specialist marketing în cadrul Asociației ”Moldova Fruct”.

Specialistul menționează că, piețele mature, de regulă, nu au fluctuații mari de prețuri pe parcursul sezonului pentru un anumit produs și aceasta deoarece canalele de aprovizionare sunt foarte bine planificate și organizate, astfel încât, produsul să ajungă pe raftul magazinului la momentul necesar.

„Aceasta presupune că, pe întreg lanțul valoric se formează parteneriate pe termen lung, sunt semnate contracte dintre rețele și companiile de service (n.a. ambalatori, distribuitori) care îi aprovizionează direct. La rândul lor, companiile de service au contracte fie direct cu producătorii, dacă aceștia sunt suficienți de mari pentru a oferi cantitățile solicitate. Mai des, însă, se lucrează prin companii exportatoare care au posibilitatea de a consolida oferta producătorilor mai mici. Ținând cont că planificarea aprovizionării în cadrul rețelelor se face de multe ori și cu jumătate de an înainte de începe sezonul pentru un anumit produs, relațiile contractuale la fel se stabilesc din timp. Dacă ne gândim acum la sezonul de cireșe, deja este timpul de a stabili cui vor fi livrate. La fel stau lucrurile și în cazul altor fructe de vară”, mai spune Adrian Cojocaru.

În general, specialistul consideră că este o practică care ar fi bine să fie implementată pe toate lanțurile valorice, pentru toate produsele, mai ales în condițiile Moldovei.

„Ne întâlnim cu situații când se fac vânzări haotice și deseori cererea nu coincide cu oferta și avem dezechilibru ceea ce aduce la fluctuații mari de preț. Ba este multă marfă și o vindem ieftin și neconvenabil, sau invers, ajungem să avem deficit de marfă și nu putem valorifica cererea care există pe piață. Dacă ar exista o contractare pe termen lung atunci fluctuațiile date s-ar minimiza. La fel stabilirea parteneriatelor pe termen lung ar duce la o oarecare specializare, asta oferind premise pentru sporirea eficienței economice atât pentru fiecare verigă a lanțului valoric, cât și a sectorului în general. Producătorii și-ar axa investițiile pe sporirea productivității și calității fructelor, iar cei care se ocupă de exporturi s-ar axa pe dezvoltarea canalelor de marketing, companiile de logistică ar pune accentul pe investiții în mijloace de transport moderne care să poată circula nestingherit pe rutele europene, etc.”, a menționat Adrian Cojocaru.

La moment parteneriatele pe termen lung sunt o raritate în Republica Moldova. „Companiile specializate în exporturi din Moldova adeseori se pomenesc între ciocan și nicovală pentru că e greu să dai niște acorduri ferme partenerilor de peste hotare atunci când nu ești sigur că furnizorul local o să-ți livreze cantitatea și calitatea produsului agreată din timp. În lumea modernă necesitatea de a respecta angajamentele deja nu mai poate fi pusă sub îndoială.”, conclude Adrian Cojocaru.

Adrian Cojocaru îndeamnă actorii din domeniul comerțului cu fructe să gândească pe termen lung, să nu se gândească la câștigul de moment: „Activitatea de manieră haotică seamănă cu un joc la cazino, unde cu puțin noroc poți să câștigi foarte mult, dar de cele mai multe ori te alegi cu pierderi”.

⚡️Urmărește știrile Agroexpert -> pe Telegram!

Источник: Agroexpert

⚡️ Следите за новостями Agroexpert в ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!