
Importul de culturi cerealiere și oleaginoase originare din țări care au o pondere medie de 10 % din totalul importurilor nu va fi supus licențierii provizorii. Această prevedere se regăsește într-un proiect de modificare a Legii cu privire la licențierea provizorie a importului de culturi cerealiere și oleaginoase, adoptat în două lecturi de Parlament.
Inițiativa legislativă urmărește ajustarea legislației naționale la normele europene prin eliminarea obligației de licențiere provizorie pentru importurile de cereale și semințe oleaginoase din statele care nu depășesc în mediu, pentru trei ani consecutiv, ponderea de 10 % din totalul importurilor corespunzătoare codurilor tarifare.
Totodată, proiectul prevede că, pe perioada de reglementare a cererii pentru importul de cereale, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare va emite un ordin prin care va fi stabilită lista țărilor din care importul va fi supus regimului de licențiere. Acest mecanism va asigura claritate, predictibilitate și transparență în procesul de import, în conformitate cu obiectivele politicii agricole.
Conform datelor statistice, în anul 2023, Republica Moldova a importat aproximativ 1,2 mii tone de grâu, 27,5 mii tone de porumb și 11,5 mii tone de floarea-soarelui. Analizând structura importurilor de cereale și semințe oleaginoase în ultimii ani, se observă o schimbare semnificativă în proveniența acestora.
Ce alternative au fost analizate
În cadrul procesului de elaborare a proiectului de act normativ, au fost analizate mai multe opțiuni alternative privind regimul de licențiere a importurilor de cereale și semințe oleaginoase.
Una dintre opțiuni a fost menținerea regimului actual de licențiere aplicabil tuturor statelor, inclusiv celor membre ale Uniunii Europene. Această abordare a fost însă considerată inoportună, având în vedere angajamentele Republicii Moldova de a-și armoniza legislația cu cea europeană și necesitatea de a facilita comerțul cu statele membre ale UE, principalul partener comercial al țării.
O altă alternativă analizată a fost eliminarea completă a regimului de licențiere pentru toate importurile de cereale și semințe oleaginoase, indiferent de proveniență. Totuși, această opțiune a fost respinsă din cauza riscurilor majore pe care le-ar putea genera pentru piața internă, cum ar fi un aflux masiv de produse la prețuri reduse, care ar putea afecta negativ fermierii locali și competitivitatea acestora.
O altă alternativă a fost exceptarea din regimul de licențiere a importurilor țările din care acestea nu depășesc în mediu, pentru 3 ani consecutiv, ponderea de 10% (cantitativ) din totalul importurilor de culturi cerealiere corespunzătoare codurilor tarifare.
Totuși, specificarea excepțiilor pentru fiecare cultură în parte ar putea crea dificultăți din perspectiva tehnicii legislative. Astfel, soluția propusă, de a excepta țările din care cantitatea importurilor de cereali și semințe oleaginoase nu depășește în mediu, pentru 3 ani consecutiv, ponderea de 10%, din regimul de licențiere, a fost considerată cea mai echilibrată și eficientă, și, în același timp, menține protecția pieței interne față de riscurile generate de importurile din țări terțe.
Se propune intrarea în vigoare a actului normativ la data publicării în Monitorul Oficial, pentru a permite o implementare rapidă și eficientă a regimului de licențiere exceptând statele membre ale Uniunii Europene. Pe perioada de reglementare a cererii pentru importul de cereale, Ministerul Agriculturii va emite un ordin prin care se vor stabili țările din care importul va fi supus regimului de licențiere.