Procesul de transformare a unei idei într-o afacere de succes implică o serie de pași și abordări strategice. Prin planificare atentă, gestionare eficientă a resurselor și adaptare continuă la schimbările din mediul de afaceri, antreprenorii pot să-și construiască afaceri durabile și profitabile în timp. La acest subiect am discutat cu expertul economic Viorel Chivriga.
Planificarea activității
Expertul economic susține că orice proiect de afaceri începe cu o idee care trebuie să fie nu doar inovatoare, ci și bine calculată. Aceasta implică cheltuieli, iar antreprenorul trebuie să fie pregătit să evalueze costurile și să prevadă evoluția afacerii pe termen lung.
„Planificarea activității pe baza ideii este imperativă pentru orice antreprenor. Este ușor să cazi în capcana de a demara o afacere inspirată de ceea ce observă antreprenorul în jur, prin analiza surselor din internet sau prin adoptarea ideilor preluate de la altcineva. Dacă vorbim despre un horticultor, primul lucru de care are nevoie este să dețină propriul teren agricol. Construirea unei afaceri pe un teren închiriat ar fi o decizie greșită. Mai mult decât atât, el trebuie să aibă o înțelegere profundă a terenului, inclusiv a solului și a proprietăților acestuia, pentru a determina dacă este potrivit pentru anumite culturi”, susține Chivriga.
Gestionarea riscurilor
Fiecare afacere este expusă la riscuri, iar antreprenorii trebuie să fie conștienți de acestea și să le gestioneze eficient. În special în agricultură, riscurile naturale pot avea un impact semnificativ asupra afacerii.
„Antreprenorul trebuie să se gândească bine și la infrastructura agricolă, deoarece pot apărea probleme legate de riscurile naturale, care sunt numeroase și pot avea un impact semnificativ asupra dezvoltării afacerii. Nu în ultimul rând, este imperativ să știe exact ce va produce în cadrul întreprinderii sale și să dezvolte o ofertă care să răspundă cererii pieței. Această ofertă ar trebui să fie cel puțin previzibilă, dar ar fi ideal să fie stabilă”, spune expertul.
Identificarea partenerilor financiari
Planificarea financiară implică identificarea și atragerea partenerilor comerciali sau financiari potriviți. Aici, antreprenorii ar trebui să fie deschiși către o gamă largă de posibilități, inclusiv programe de finanțare disponibile în țară sau în afara ei.
„Există diverse oportunități de finanțare prin proiecte și programe locale sau internaționale, care pot furniza un cadru favorabil pentru investiții. Un antreprenor perspicace ar putea identifica programe internaționale care să ofere condiții de eligibilitate potrivite, chiar și în Republica Moldova, pe care alți antreprenori sau parteneri financiari nu le-ar cunoaște”, susține expertul.
Totodată, Viorel Chivriga subliniază că există subtilități importante de luat în considerare în relația cu companiile de micro-finanțare sau instituțiile bancare.
„În comunicarea cu creditorii, este esențial să demonstrezi responsabilitatea în îndeplinirea obligațiilor față de instituție și să-ți planifici afacerea în mod eficient. Antreprenorii care reușesc să stabilească relații solide cu instituțiile financiare devin mai responsabili și înregistrează succes în afaceri, au un suport pe care-l investesc dozat în afacere. Sunt eligibili pentru alte programe sau oportunități de a-și dezvolta afacerea”, spune expertul economic.
Un alt aspect important este ca fiecare antreprenor să aibă cunoștințe de bază și să fie capabil să pregătească dosare de finanțare corespunzătoare. În cazul în care acest lucru nu este posibil intern, ar trebui să identifice Asociații din care fac parte sau parteneri care să poată furniza aceste servicii. Este esențial ca finanțarea obținută să fie utilizată cu responsabilitate pentru dezvoltarea durabilă a afacerii.
Gestionarea financiară și analiza pieței
Un antreprenor trebuie să fie conștient de toate cheltuielile implicate în afacerea sa, să monitorizeze cu atenție veniturile și fluxul de numerar, și să fie bine informat despre situația actuală a pieței.
„Este important să analizeze produsele similare disponibile pe piață, să urmărească evoluția prețurilor și, dacă are abilități de previzionare, să anticipeze situațiile care pot apărea în următoarele luni sau chiar ani. De asemenea, este crucial să fie familiarizat cu instrumentele de calcul, să utilizeze eficient programele destinate antreprenorilor și să efectueze analize individualizate în beneficiul întreprinderii sale”, subliniază Chivriga.
Mai mult, cei care-și doresc să inițieze o afacere trebui să fie în pas cu evoluțiile din piață, să înțeleagă cererea și oferta, și să-și ajusteze strategiile în funcție de acestea.
„Antreprenorul trebuie să fie familiarizat nu doar cu situația produselor sale pe piață, ci și cu cea a echipamentelor care ar putea fi relevante pentru afacerea sa, să înțeleagă dinamica pieței muncii. Orice întreprindere în curs de dezvoltare se va confrunta cu provocările legate de gestionarea resurselor umane. Această problemă trebuie abordată cu cea mai mare seriozitate, având în vedere că lipsa resurselor umane este o problemă în țara noastră. Fiecare nou angajat trebuie să fie persoană care are niște calități sau abilități utile pentru întreprindere”, este de părere expertul.
Respectarea normelor și reglementărilor
Pe lângă aspectele financiare și de piață, antreprenorii trebuie să acorde atenție și respectării normelor și reglementărilor legale.
„Cei care se lansează în afaceri mici trebuie să fie familiarizați cu relațiile cu Inspectoratul Fiscal de Stat și cu alte instituții relevante. Trebuie să existe o deschidere și o înțelegere profundă a specificului fiecărei instituții, pentru a evita problemele legate de plata impozitelor și taxelor, precum și dificultățile în integrarea în normele stabilite de aceste instituții, cum ar fi cele referitoare la mediu, siguranța alimentară, sau standardele de siguranță”, a conchis expertul.
*Acest material este realizat cu susținerea Mikro Kapital Moldova
Despre Mikro Kapital Moldova
Membru al grupului internațional, Mikro Kapital Moldova este o instituţie financiară nebancară specializată în furnizarea de microfinanţare pentru IMM-uri din diverse domenii de activitate. Compania sprijină antreprenorii şi fermierii, care au nevoie de capital rapid pentru desfăşurarea activităţii, prin procese accelerate de analiză şi validare a cererilor de finanţare şi studii de evaluare a riscurilor prompt realizate.
Grupul Mikro Kapital investeşte continuu şi susţine instituţiile financiare specializate în finanţarea întreprinderilor mici şi mijlocii din CSI, Europa de Vest şi America Centrală. În prezent, grupul de companii Mikro Kapital activează pe pieţele financiare din Luxemburg, Italia, Elveția, România, Republica Cehă, Rusia, Armenia, Uzbekistan, Kazahstan, Kârgâzstan, Belarus, Tadjikistan, Hong Kong și Ungaria.