Партнерские материалы

Aneta Ganenco: ”Producătorii autohtoni și-au pierdut elanul de a-și vinde fructele în lanțurile de magazine”

Expert: Анета Ганенко

Pe lângă gustul inconfundabil și aroma cunoscută de toată lumea, căpșunele se numără printre fructele cu un conținut ridicat de vitamine și minerale, atât de necesare organismului după o iarnă îndelungată. Producătorii de căpșuni înțeleg foarte bine acest lucru și încearcă să ofere consumatorilor prima roadă cât mai devreme, numai că în acest an, primăvara târzie a tărăgănat nițel planul. Am discutat cu Aneta Ganenco, președinta Asociației „Pomușoarele Moldovei”, despre cantitatea căpșunilor autohtone, în special în rețelele de magazine, unde predomină fructele de import.

Căpșunile moldovenești au apărut în vânzare, deși într-o cantitate mai redusă, deocamdată și la un preț destul de mare, în comparație cu anii precedenți.

”Să știți că fructele abia au început să fie culese, cele din sere, dar urmează să apară și cele din câmp deschis. Totul depinde de vremea capricioasă, care a dus la întârzierea roadei cu care eram obișnuiți în această perioadă. Segmentul cel mai mare din toate fructele noastre, este ocupat anume de căpșune, deoarece nu este o plantație multianuală, aceasta poate fi mutată, e primul fruct foarte dorit de consumator, după o iarnă lungă. Există numeroși producători care optează anume pe cultivarea căpșunilor din motiv că este mai simplu decât la mure, zmeură sau alte pomușoare. Totuși deocamdată cantitativ predomină într-adevăr căpșunile din import” a menționat Aneta Ganenco.

Și chiar dacă deja au început să apară căpșunile moldovenești, pe rafturile magazinelor nu prea se găsesc cele autohtone sau se găsesc în cantitate limitată.

”Explicația este foarte simplă, producătorii autohtoni s-au învățat de anul trecut, când a început pandemia să își vândă marfa în format online, asigurând livrarea la consumator. Și atunci nu mai există tendința uriașă de a semna contracte cu rețelele de magazine din mai multe motive, care mereu încearcă să scadă prețul produsului, aplică anumite condiții care nu sunt avantajoase producătorilor autohtoni. De exemplu, la ora 7 dimineață producătorul trebuie să fie în fața magazinului cu lada de fructe, în caz dacă anumite fructe nu arată bine, sunt returnate cu riscul de a nu mai accepta altele și există instrumente de presiune asupra producătorului care a optat pe alt sistem de vânzare, fie direct consumatorilor, fie realizatorilor care cumpără cantități mari și atunci toată lumea este împăcată” a explicat Aneta Ganenco.

Astfel prețul căpșunilor autohtone variază, în funcție de soiul fructelor, dar și de locul unde acestea se vând.

”Prețul de vânzare variază desigur, dacă este de la producător direct, este o sumă, dacă este de la realizator, chiar ieri am cumpărat din piață, de la realizator, care își adaugă comisionul său, prețul era de la 60-70 de lei. Deși fructele autohtone se vând deja cu 45 de lei per kilogram. Este de înțeles de ce producătorii autohtoni și-au pierdut elanul de a-și vinde fructele în magazine, pentru că după ce depun eforturi mari să își vadă fructele coapte, în condițiile în care temperaturile de afară nu au fost prietenoase, este de la sine de înțeles că negocierile cu lanțurile de magazine, dacă reprezentanții acestora nu acceptă prețul producătorilor, ultimii preferă să livreze fructele direct la consumator. Mai ales că și preparatele de uz fitosanitar s-au scumpit enorm de mult și cantitativ fructele sunt mai puține, cea mai bună soluție rămâne vânzarea online, dacă producătorul poate asigura logistic livrarea fructelor direct la cumpărător” a coinchis Aneta Ganenco.

Urmărește știrile Agroexpert -> pe Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!

Источник: Agroexpert

⚡️ Следите за новостями Agroexpert в ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!