Start sezonului de comercializare a merelor în Moldova. Care sunt aspectele de care trebuie să țină cont exportatorii?

Партнерские материалы

Producătorii au început recoltarea primelor soiuri de mere de toamnă cum ar fi Gala și Golden Delicious. O parte din ele au fost depozitate pentru păstrare în frigidere, iar altă parte merg direct la sortare și export.

„Aceasta denotă că pe piața Rusiei este cerere de mere. Am fost contactați pentru a prezenta oferte de mere din recolta anului 2020. Consider că la început de sezon, perspectivele pentru mere se arată a fi bune. Pentru a-și putea stabili programele de lucru cu lanțurile de retail, comercianții doresc din timp să își asigure anumite volume”, spune Adrian Cojocaru, specialist marketing Moldova Fruct.

Specialistul afirmă că în primăvara 2020, pe fonul pandemiei prețul merelor a crescut, iar bananele și citricele, alături de mere au fost fructele cele mai solicitate de cumpărător. Explicația este simplă: sunt fructe cu o perioadă mai mare de păstrare.

„La moment, comercianții de pe piața rusă au devenit mai activi și vor să-și diversifice sursa de aprovizionare. Problema cea mare este puterea de cumpărare care a scăzut. Cerere este nu doar pe piața Federației Ruse, dar și în Europa, am avut solicitări de oferte din Cehia, recent am avut o întâlnire web cu reprezentanții unei companii din Marea Britanie pe care i-am pus în contact cu producătorii noștri. Vor livra sau nu, depinde de prețul pe care îl vor oferi”, a precizat Adrian Cojocaru.

„Piețele noi în cele mai dese cazuri necesită anumite ajustări. Englezii, spre exemplu, solicită certificare BRC pentru depozitele frigorifice ceea ce implică costuri suplimentare pentru producători. Și atunci când este vorba de efort financiar suplimentar, producătorii vor prefera să nu iasă din zona de confort și vor continua să lucreze cu comercianții ruși”, mai spune specialistul.

Adrian Cojocaru sugerează exportatorilor moldoveni să își diversifice piețele, dar și să poată asigura calitatea fructelor pe întreaga durată a sezonului de export: din septembrie până în luna iulie.

Specialistul afirmă că în perioada pandemiei s-a accentuat o creștere a cerințelor față de siguranța și inofensivitatea produselor. O necesitate importantă la moment este asigurarea ambalării corespunzătoare a fructelor. 

„Exportatorii moldoveni trebuie să aibă diferite soluții de ambalaj, pentru că cererea față de ambalaj este diferită. Dacă în Rusia merele sunt acceptate în vrac în cutii de 14-15 kg, standardele europenilor sunt diferite. Merele trebuie să fie ambalate cu alveole, preferabil din carton la 13-13,5 kg. Englezii acceptă merele și în cutii de tip bușel de 18 kg. Perfect ar fi să avem ambalaj și pentru retail la 1 kg, 2 kg – aceasta poate fi și pungă din plastic, depinde de destinația mărului și pentru cine este orientat. În contextul pandemiei sunt preferate fructele ambalate de o manieră încât acestea să nu poată fi atinse direct de alți cumpărători, aceasta înseamnă cât de paradoxal ar fi utilizarea a unei cantități mai mare de plastic, dar când e vorba de problemele de mediu și siguranța produsului, cumpărătorii, de regulă optează pentru siguranță”, concluzionează Adrian Cojocaru.

Источник: Agroexpert
обратно к списку