Transportul naval reprezintă o componentă vitală a infrastructurii logistice a Republicii Moldova, având un impact semnificativ asupra eficienței și rentabilității tranzacțiilor comerciale internaționale, datorită capacității sale de a transporta volume mari de marfă la costuri competitive. Acesta rămâne principala cale logistică pentru importul materialelor de construcție, a carburanților, fertilizanților și minereurilor în R. Moldova. Despre aceasta menționează expertul în Agro-Market, Iurie Rija.
La capitolul exporturi, calea fluvio-maritimă este opțiunea preponderent aleasă pentru cereale, șrot și ulei de floarea-soarelui. Astfel, în primele trei luni ale anului 2024, în R. Moldova au intrat 97 de corăbii, 40 din care au adus materiale de construcție (pietriș, gribură, nisip, perlit - 56,5 mii de tone), 16 - fertilizanți (50,3 mii de tone), 15 - minereuri și cărbune, 19 - carburanți.
Exportul de cereale
Ce ține de exporturile de cereale, grâul este cultura cerealieră care în 2024 se exportă cel mai activ cu barjele fluviale - din ianuarie până în martie 2024, din porturile țării au ieșit 121 de barje încărcate cu 176,15 mii tone de grâu.
A doua cultură este porumbul - 39 de barje cu 105,4 mii tone de porumb încărcat pentru aceeași perioadă.
Exportul produselor din prelucrarea oleaginoaselor se realizează la fel cu preponderență prin porturi - de la începutul anului au ieșit 13 barje încărcate cu 54,9 mii de tone de ulei de floarea soarelui și 16 barje încărcate cu 47,1 mii de tone de șrot de floarea-soarelui.
Pentru a exemplifica ponderea transportului maritim, în exporturile de ulei, expertul în agro-market a luat cifrele de reper pentru perioada ianuarie-februarie 2024, când s-au exportat în total 37,3 mii tone ulei, 79% din care au fost realizate pe cale maritimă.