Șapte regiuni din lume reprezintă 80% din comerțul global cu produse lactate: Uniunea Europeană, Statele Unite ale Americii, Noua Zeelandă, Australia, Brazilia, Argentina și Uruguay. Chiar dacă în aceste regiuni s-au înregistrat prețuri record (sau aproape record) pentru lapte în anii trecuţi, Mary Ledman, analist la Rabobank, apreciază că majoritatea regiunilor au înregistrat scăderi ale producției de lapte în 2023, comparativ cu anul anterior, scrie Revista Ferma.
Scăderea producției ar fi trebuit să conducă la o creştere a preţului laptelui şi produselor lactate. De ce acest lucru nu s-a întâmplat? Din cauza unui actor major al pieţei internaţionale: China!
Evoluţia preţului laptelui în statele UE
Preţul mediu plătit fermierilor UE a fost de 46,34 euro/100kg lapte în luna martie 2024, peste preţul mediu din martie 2022 (43,9 euro/100kg) şi mult sub aceeaşi lună din 2023 (50,27 euro/100kg). Preţul laptelui urmează o tendinţă de scădere sezonieră, specifică statelor UE.
Evoluţie preţ mediu plătit producătorilor UE în 2021-2024 (euro/100kg lapte)
În luna februarie 2024, preţul laptelui crud/integral a scăzut cu 13% în medie în statele UE, comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut. Cu excepţia Lituaniei (+15%) şi Letonia (+16%), în toate celelalte state ale UE preţul laptelui a scăzut. Cele mai mari scăderi s-au înregistrat în Ungaria (-25%), Danemarca (-21%), Republica Cehă (-20%) , România, Portugalia şi Suedia (-19%).
Evoluţie preţ lapte în februarie 2024 comparativ cu februarie 2023
China şi-a redus cererea de import, chiar dacă a crescut consumul
În 2019, China și-a stabilit unul dintre obiectivele strategice de a crește producția de lapte de la 30 de milioane de tone la 40,5 milioane de tone până în 2024. Iar China și-a îndeplinit acest obiectiv și, în consecință, țara și-a îmbunătățit autosuficiența cu produse lactate de la aproximativ 65% la 75%. Astfel, importurile de lapte praf integral au fost reduse cu 200.000 de tone, ceea ce echivalează cu aproximativ 7% din producția de lapte din Noua Zeelandă, aşa cum a explicat Mary Ledman la California Dairy Sustainability Summit 2023.
La nivel mondial, scăderea producţie de lapte a celor șapte mari regiuni exportatoare globale a fost compensată de peste patru ori de producția suplimentară a Chinei. O mai mare independență a celui mai mare importator din lume a dus la „împingerea” mai multor produse lactate în restul lumii și de aceea nu a existat un „răspuns” puternic al prețurilor la scăderea producției în țări mari producătoare şi exportatoare de lapte şi produse lactate.
Schimbarea demografică afectează cererea de produse lactate
Consumul de produse lactate pe cap de locuitor era (în 2022) de doar 42 kg/an în China, comparativ cu Statele Unite, unde consumul mediu este de cca. 300 kg/an. Trebuie să recunoaștem, totuși, că baza de consumatori a Chinei se schimbă.
Industria produselor lactate din SUA a fost, pentru o lungă perioadă de timp, principalul furnizor de lapte praf pentru sugarii din China. Dar în perioada 2020-2023, numărul persoanelor sub 20 de ani a scăzut cu 60 de milioane, în timp ce numărul locuitorilor de peste 50 de ani din China va crește cu 100 de milioane. Această tendință se întâmplă în majoritatea ţărilor/regiunilor, Africa fiind singurul continent unde proporţia tinerilor este în creștere.
„Cererea de produse lactate rămâne relativ stabilă pe piețele dezvoltate și este în creștere în țările în curs de dezvoltare dar, în următorii ani, schimbarea demografică va afecta cererea”, a concluzionat Mary Ledman.
Industria produselor lactate din China
În mod tradițional, laptele şi produsele lactate nu au făcut parte din dieta de bază în China. Creșterea semnificativă a veniturilor și a standardelor de viață din ultimele patru decenii a făcut ca laptele și produsele lactate să fie o componentă esențială a unei diete sănătoase, în special pentru copii.
China este a doua cea mai mare piață de produse lactate din lume, după Statele Unite.
În ciuda creșterii consumului de lactate în China începând cu anii 1980, piața are încă un potenţia considerabil de creștere. Chiar dacă cifrele absolute ale vânzărilor și consumului continuă să crească, consumul pe cap de locuitor rămâne semnificativ mai scăzut decât în alte țări cu venituri medii și mari.
Pe măsură ce piața a crescut, au apărut diverse tendințe care modelează specificul industriei. Anterior, predomina consumul de lapte praf, acum laptele proaspăt pasteurizat și laptele UHT au devenit cele mai populare produse. Segmentele de piață mai mici, cum ar fi brânza și untul, sunt, de asemenea, în creștere.
Industria lactatelor din China
Se estimează că industria produselor lactate din China a depășit 500 de miliarde de RMB (cca. 69,6 miliarde de dolari) în 2023, conform datelor oficiale. Vânzările cu amănuntul au crescut în medie cu 5,3% între 2016 și 2021 și se așteaptă să crească cu aproximativ 4,8% în perioada 2022-2026, pentru a ajunge la 596,65 miliarde RMB (83 miliarde de dolari) se arată într-un articol din China Briefing. https://www.china-briefing.com/
Între timp, consumul de lactate pe cap de locuitor a crescut de la 36,1 kg/locuitor în 2016, la 42 kg în 2022, conform datelor Ministerului Agriculturii și Afacerilor Rurale din China. Acesta este doar aproximativ jumătate din consumul anual de lactate pe cap de locuitor al Coreei de Sud și mai puțin de o cincime faţă de cel din SUA.
Laptele proaspăt și băuturile pe bază de lapte formează cel mai mare segment al pieței produselor lactate, reprezentând 42,5% din produsele lactate consumate în 2021, potrivit Institutului de Cercetare a Industriei de Afaceri din China. Acesta este urmat de laptele praf, care reprezintă aproximativ 32% din lactatele consumate, și iaurtul de 24%.
În sectorul laptelui praf, a apărut o divizare a cererii de lapte praf pentru sugari și lapte praf pentru adulți. Piața formulelor pentru sugari din China a început să înregistreze o ușoară scădere în ultimii ani din cauza scăderii ratei natalității, precum și a unei preferințe tot mai mari pentru alăptare față de hrănirea cu lapte praf.
Situaţie creşterii vacilor de lapte în China
Numărul de vaci de lapte din China a crescut de la 5,7 milioane de vaci de lapte în 2001 la 7,1 milioane în 2023. Cea mai mare parte a producției de lapte a Chinei este situată în nordul și nord-estul Chinei, în special în Mongolia Interioară, Heilongjiang, Hebei, Ningxia, Shaanxi, și provinciile Shanxi.
În 2023, China a produs aproximativ 30,5 milioane de tone de produse lactate, potrivit Biroului Național de Statistică (NBS). Producția de lapte a atins un total de 39,31 milioane de tone în 2022, în creștere față de aproximativ 30 de milioane de tone în 2013.
China continuă să importe cantități mari de produse lactate și lapte. Cu toate acestea, importurile de lactate au scăzut în 2022 și 2023, ca urmare creştrii producţiei interne şi a scăderii cererii. Cu toate acestea, importurile de produse lactate au crescut constant de la 1,3 milioane de tone în 2013, până la un vârf de 3,95 milioane de tone în 2021.
De unde importă China?
Principalele țări furnizoare de produse lactate, după volum, sunt: Noua Zeelandă, SUA, Olanda și Australia. Numai Noua Zeelandă a livrat 43,2% din totalul importurilor de lactate ale Chinei în 2022, urmată ce SUA cu 18,1% din totalul importurilor.
În segmentul laptelui proaspăt, industria produselor lactate din China este dominată de mărcile autohtone. Cea mai mare companie de produse lactate este Inner Mongolian Yili Group, care în 2022 avea o cotă de piață de 21,2%. Al doilea cel mai mare jucător de pe piață este Mengniu Dairy care deținea aproximativ 16,3% cotă de piață în 2022. Cea mai mare companie pentru importurile de produse lactate din China este compania neozeelandeză Fonterra.