Цены и Тренды

Logistica fluvio-maritimă în regiunea Bazinului Mării Negre: Vezi tarifele

Автор: AgroExpert
Logistica fluvio-maritimă - agroexpert.md

Expertul în agro-market Iurie Rija a analizat domeniul complicat al logisticii maritime din regiunea Bazinului Mării Negre. De la dinamica ofertei și cererii până la evenimente geopolitice și strategii personalizate de gestionare a riscurilor, articolul cuprinde informații despre subtilitățile transporului fluvial și mecanismul de formare a prețului la culture cerealiere și oleaginoase în Republica Moldova.

Riscurile legate de logistica cerealelor au fost în mod tradițional rezultatul unor tensiuni observate în spațiul energetic și geopolitic - războiul dintre Ucraina și Rusia și războiul recent israelian-Hamas,  au evidențiat această sensibilitate a segmentului. Războiul dintre Ucraina și Rusia a ridicat grâul Matif cu +60% și grâul Chicago cu +70% în decurs de câteva săptămâni. Recentul război israelian-Hamas a ridicat prețurile energiei în mod modest, dar, mai important, a pus pozițiile scurte ale fondului în mare măsură.

„Ca orice eveniment nou, riscurile geopolitice tind să aibă o panică/teamă imediată în jurul evenimentului, dar apoi, cu timpul, piața colectează mai multe informații și găsește soluții pentru a naviga în noua normalitate. O asemenea temperare a prețurilor la logistica fluvială am urmărit și în cazul transporturilor din porturile dunărene Giurgiulești/Reni/Ismail, care au crescut accelerat după atacurile infrastructurii portuare, dar acum urmărim perioada când prețurile își revin după ce au fost găsite noi politici de vânzare”, susține expertul.

Astfel, la începutul lunii octombrie, odată cu atacurile asupra porturilor dar și a creșterii cererii pentru transportul fluvial de cereale, între canalele Sulina/Bistroie se aflau în așteptare circa 97- 100 nave zilnic, dintre care câte 30-35 în Reni și 45-50 în Izmail.

Citește și: Influența prețului la transportul fluvial asupra comerțului cu cereale în R. Moldova

În octombrie, Ucraina a exportat aproximativ 3 milioane de tone de produse agroalimentare pe cale maritimă și fluvială. Utilizarea coridorului maritim alternativ al Forțelor Navale Ucrainene a fost restricționată în ceea ce privește numărul de nave de intrare și ieșire, pentru a asigura securitatea convoiului. Deci, în octombrie canalul Sulina era supraaglomerat.

„În primele două săptămâni a lunii noiembrie traficul relativ s-a fluidizat, în așteptare fiind câte 50 de nave zilnic. Timpul mediu de așteptare pentru o navă s-a redus de la 10-12 zile în octombrie la 5 zile în a doua săptămână a lunii noiembrie. Aceeași situație se urmărește în cazul transportului feroviar- volumul încărcăturilor pe Ukrzaliznytsia în direcția Izmail a scăzut cu 34,6% - de la 929 la 608 vagoane în prima jumătate a lunii noiembrie”, mai punctează Iurie Rija.

Situația rândurilor în canalul Sulina/Bistroie

Expertul subliniază că activarea expedițiilor prin porturile Mării Negre au avut drept efect fluidizarea în canalele Sulina și Bistroie și, respectiv diminuarea costurilor de transport.

Spre exemplu pentru ruta Izmail - Constanța tariful s-a diminuat în prima săptămână a lunii noiembrie de la 30-35 euro/t la 25-30 euro/t. Pentru traseul Reni-Constanța și Giurgiulești-Constanța, care au tarife aproximativ egale, frahtul a scăzut cu 12-14% - de la 35-40 euro/t la 30-35 euro/t.

„Acest tarif e desigur ridicat comparativ cu anul 2021, când pe ruta fluvială Giurgiulești- Constanța se achita 12-14 euro/t maxim, însă dacă e să comparăm cu nivelul frahtului din 2022, care ajungea la 100 euro/t, situația din noiembrie 2023 pare a fi nu atât de critică”, susține expertul.

Frahtul pentru vase clasice tip fluviu-mare au scăzut în mediu cu 10 $/t.

Tarifele de transport fluvio-maritim, luna noiembrie 2023

Cauza care a determinat scăderea costului transportului este determinată de principiul macroeconomic fundamental- punctul de intersecție a cererii și ofertei. La nivel internațional, în canalul Panama, se urmărește situația în care piața Panamax se confruntă cu o recesiune din cauza lipsei cererii și a creșterii ofertei de nave, în special în Atlantic, cu volume de marfă scăzute și rate în scădere.

„Astfel, câștigurile medii zilnice pentru navele mari, care transport câte 60- 70 mii tone au scăzut cu 252 $, până la 13 146 $. Pentru regiunea Bazinului Mării Negre, în portul Constanța acum există la fel un număr mare de vase disponibile, iar volumele de transportat nu sunt suficiente. Din cauza noului trend de scădere a prețului de transport, și principalul indice de transport maritim al Bursei Baltice- Baltic DRY Index, care urmărește ratele pentru navele care transportă mărfuri uscate și în vrac, are un trend general de scădere în luna noiembrie comparativ cu octombrie. Astfel, joi, pe 14 noiembrie valoarea lui a atins 1670 p., ce este cu 338 p. mai puțin comparativ acum o lună”, a conchis Iurie Rija.

⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!

обратно к списку