România are din ce în ce mai puțini producători de miere, iar piața a devenit suprasaturată de miere ieftină din import. Unul dintre primele târguri ale mierii ale anului 2023, desfășurat la Târgu Mureș, a relevat din plin acest aspect prin prisma participării unui număr mai mic de apicultori. Doar 30 de expozanți s-au reunit la acest sfârșit de săptămână la a VII-a ediție.
„Sunt cu ceară șase expozanți, cu rame sunt vreo patru, cu echipamente și utilaje sunt undeva la 15 și cu miere sunt trei expozanți. Este o problemă pentru apicultori legată și de schimbările climatice, și de bolile și dăunătorii albinelor, care fertilizează cu chimicale în tratarea culturilor și care afectează albinele – o altă problemă. Anul trecut prețul mierii a fost foarte mic, mulți apicultori nu au vândut mierea la angros. O parte dintre angrosioști s-au orientat să aducă și miere din alte țări la preț mai mic, și de prin Ucraina și de prin China”, a declarat Constantin Bodescu, organizatorul Târgului Apicol.
George Dorin, care are un magazin cu specific apicol în Brașov, a remarcat și el scăderea constantă a numărului de clienți.
„Așteptăm apicultorii să-și cumpere cele necesare pentru începerea sezonului – hrană, suplimente, scule, afumătoare, mănuși, măști, tot necesarul. Și se vinde mai puțin ca anii trecut, dar trebuie să fim prezenți. Văd că situația nu e roz, pentru că mierea nu are piață în momentul de față, e blocată, nu se cumpără. Nu se cumpără, nu sunt bani, omul nu se mai dezvoltă, nu vine să cumpere și nu mai au proiecte.
În ciuda numărului mic de clienți, cei din domeniu sunt fermi convinși că apicultura are un viitor și în România.
„Odată ce în Occident există apicultură la nivel profesional, sperăm să fie un domeniu care va supraviețui și la noi”, a punctat acesta.
Târgu Mureș este locul tradițional în care are loc întâlnirea producătorilor de miere cu producătorii de ceară, rame, faguri pentru stupi, echipamente și utilaje specifice meseriei, scrie presa din România. Cei care au trecut pe la standurile Târgului Apicol de la Târgu Mureș sunt clienți vechi, majoritatea de vârsta a doua și a treia.