В Молдове

Aneta Ganenco: ”Fluidizarea transportului este o necesitate vitală atât pentru producători, cât și pentru exportatori”

Fluidizarea transportului de export- AgroExpert.md

Comerțul internațional, atât exporturile, cât și importurile, a fost puternic afectat de războiul din Ucraina. Fluxul transporturilor prin punctele vamale de trecere a frontierei Sculeni, Leușeni și Giurgiulești este destul de anevoios, zilnic camioanele staționează în cozi uriașe. Totodată din cauză că portul Odessa este blocat, multe rute au fost redirecționate sau anulate. Prin urmare, companiile exportatoare au solicitat implicarea autorităților pentru a fluidiza traficul transportului de export și import.

În acest sens, asociațiile de profil au avut o ședință organizată la Parlament, cu prezența directorului Serviciului Vamal, Igor Talmazan și Vladimir Bolea, președintele Comisiei parlamentare pentru agricultură și industrie alimentară, la care au participat producători autohtoni, dar și transportatori.

Exportatorii de cereale se plâng de câteva săptămâni de necesitatea de a fluidiza traficul, de fapt de la începutul războiului din țara vecină, de când tranzitarea Ucrainei a încetat. Peste două săptămâni se așteaptă colectarea masivă a fructelor de pe terenurile deschise, căpșunile în special, ulterior cireșile, vișinele. Președinta Asociației „Pomușoarele Moldovei”, Aneta Ganenco, prezentă la ședința respectivă a subliniat că în cazul în care regimul de trecere al frontierei nu va fi îmbunătățit prin fluidizarea traficului transportului, exportul căpșunelor va fi imposibil.

”Este absolut necesară fluidizarea transportului atât pentru cereale, dar mai ales pentru produsele ușor alterabile, prin crearea unor coridoare verzi. Fructele sunt ușor perisabile, dar noile rute sunt mai lungi decât atunci când treceau prin țara vecină. Dacă anterior, transportul se efectua prin Ucraina, acum toate rutele au fost redirecționate și în consecință se creează rânduri mari, personal am fost în week-end și am prins cozi la vamă. Anume din cauza războiului, se creează cozi uriașe și blocaje în punctele vamale spre UE. În cadrul ședinței, s-a propus ca în perimetrul acestor coridoare verzi, să fie prezente echipaje a Inspectoratului de patrulare pentru că deși transportatorii dețin certificatele AEO, rândurile sunt prea mari și cei care au produse alterabile să aibă prioritate ca să plece mai repede după controlul vamal. Se vor introduce modificările necesare prin Decizia Comisiei de Situației Excepționale, căci printr-o Hotărâre de Guvern va dura mai mult timp , dar maxim peste două săptămâni se așteaptă colectarea masivă a fructelor de pe terenurile deschise, căpșunile în special. Directorul serviciului Vamal a menționat că la postul vamal Leușeni este o poartă separată, va fi simplu de realizat acest coridor. De asemenea, la Costești există această modalitate, și la nord la fel va fi posibil acest lucru. Totodată se discută la nivel național pentru ca să existe puncte comune de trecere a frontierei cu România. Joi urmează ca Serviciul Vamal să vină cu propunerea unor soluții concrete. La portul Giurgiulești există probleme ce țin de posibilitatea limitată de a primi mai multe nave, dacă intră una mare, blochează pe celelalte pentru 2-3 zile. Dar dacă camioanele vor reuși să treacă mai repede, sperăm că se va reuși fluidizarea transportului care acum este o necesitate vitală atât pentru producători, cât și pentru exportatori” a menționat Aneta Ganenco.

⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!

⚡️ Следите за новостями Agroexpert в ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!