În proiectul de modificare a Legii privind piața produselor petroliere, promovat de fracțiunea PAS și adoptat în prima lectură de Parlament, au fost identificați factori de risc în defavoarea comercianților de carburanți cu amănuntul, care nu sunt importatori.
Raportul de expertiză anticorupție a acestui proiect, întocmit de Centrul Național Anticorupție (CNA), scoate în evidență câteva deficiențe ale documentului.
O nouă categorie de produse petroliere
Autorii raportului susțin că, prin modificările propuse la așa-zisa lege Oleinic (după numele lui Alexandru Oleinic, deputatul care a promovat legea în versiunea actuală),
„Se creează o nouă categorie de produse petroliere, și anume: produse petroliere principale de tip standard, care sunt benzina COR 95 și motorina, indiferent de denumirea comercială și care corespund specificațiilor tehnice minime”.
Potrivit expertizei CNA, principala modificare constă în faptul că Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) va stabili în fiecare zi lucrătoare prețul maxim de comercializare cu amănuntul al produselor petroliere principale de tip standard, iar prețul celorlalte produse petroliere se va stabili individual de către fiecare comerciant.
Totodată, se propune facilitarea condițiilor speciale de acordare a licențelor, prin micșorarea volumului depozitelor petroliere de la 5.000 la 1.000 de metri cubi și excluderea cerinței deținerii capitalului propriu de opt milioane de lei.
Companiile mari vor beneficia de pe urma modificărilor
CNA a formulat câteva obiecții asupra proiectului, susținând că deși prin el se propune liberalizarea formării prețurilor pe piața națională a produselor petroliere, cu excepția comercializării cu amănuntul a benzinei COR 95 și a motorinei, documentul de fapt promovează interesele marilor companii de pe piață, în defavoarea celor mici.
„Se observă situația vulnerabilă a comercianților de produse petroliere principale cu amănuntul, care procură aceste produse de pe piața locală (adică nu sunt importatori)” afirmă autorii expertizei.
În opinia lor, problema de bază rezidă în faptul că acești comercianți procură carburanții de tip standard de pe piața națională cu ridicata, unde crearea prețurilor este liberă, și le vând ulterior pe piața națională cu amănuntul, unde prețul maxim este stabilit de ANRE.
⚡Urmărește știrile Agroexpert ->pe Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!