În ultimii ani, Republica Moldova și-a sporit semnificativ exporturile de fructe către diverse regiuni, inclusiv Uniunea Europeană și Orientul Mijlociu. Această schimbare strategică, de la piețele tradiționale la piața UE, a impus producătorii și exportatorii moldoveni să se alinieze la noi standarde de calitate și siguranță alimentară. Despre cum pot horticultorii să se adapteze la cerințele de calitate ale pieței UE, a relatat expertul Unitec în Moldova, Georgy Chkhartishvili.
Prezența tehnologilor pre și post recoltare sunt esențiale în horticultură, cum ar fi: sistemele de protecție antigrindină, echipamente de ambalare, capacitatea de refrigerare și, desigur, linie de sortare. Cu toate acestea, ultimele nu sunt nici pe departe cerința imperativă, potrivit Moldova Fruct.
„Producătorii trebuie să înțeleagă că liniile de sortare nu pot îmbunătăți calitatea produsului. Acestea nu reprezintă un spital al fructelor, unde se întâmplă miracole. Calitatea fructelor vine inițial din livadă și dacă vorbim de recomandări pentru piața europeană, în Moldova încă sunt puține livezi cu tehnologii de protecție. Acest sezon de cireșe, de exemplu, a arătat că lunile de muncă în livadă pot fi compromise de grindină în doar jumătate de oră”, precizează Georgy Chkhartishvili.
Cât privește liniile de sortare, „tehnologiile avansate precum Cherry Vision 3.5 AI, Apple Sort 3 și Plum Vision 3 de la Unitec, permit selecția precisă a fructelor după mărime, culoare, defecte și moliciune, asigurând calitatea uniformă a acestora”, mai spune el.
Expertul Unitec în Moldova a venit cu top 10 sfaturi pentru afacerile horticole din Moldova:
- Controlul calității: Asigurați-vă că fructele pe care le produceți respectă standardele internaționale de calitate. Rețineți că anume calitatea constantă, livrată în timp, este esențială pentru stabilirea încrederii cumpărătorilor.
- Diversificarea piețelor: Deși piața Uniunii Europene este importantă, explorați și alte destinații, precum Asia, Orientul Mijlociu și America de Nord. Diversificarea piețelor înseamnă mai multe oportunități.
- Ambalajul e cel care vinde: Investiți în ambalaje atractive care păstrează prospețimea și atrag clienții. Prima impresie contează!
- Managementul lanțului frigorific: Menținerea controlului adecvat al temperaturii în timpul transportării, manipulării și depozitării fructelor sunt la fel importante pentru menținerea calității fructelor.
- Cercetarea pieței: Studiați preferințele consumatorilor, tendințele și dinamica prețurilor pe piețele țintă. Informarea corectă și constantă vă scapă de riscuri.
- Certificare: Tindeți să obțineți certificări relevante (de exemplu, Global G.A.P sau certificări ecologice) pentru a demonstra conformarea cu standardele internaționale.
- Networking: Participați la târguri, conferințe și evenimente relevante domeniului, pentru a stabili noi contacte cu potențiali parteneri sau clienți.
- Optimizați logistica: Optimizați rutele de livrare, reduceți timpul de transport și minimizați costurile. Logistică bine gândită contribuie la creșterea competitivității.
- Promovare și branding: Investiți în brandul fructelor moldovenești, cu accent pe calitatea și gustul deosebit.
- Cooperați: Colaborați îndeaproape cu agențiile guvernamentale, asociațiile industriale și exportatorii. Eforturile colective ajută la identificarea eficientă a soluțiilor, iar un exemplu excelent de cooperare între producătorii și exportatorii de fructe este Republica Chile.