Subiectul a fost discutat de vicepremierul moldovean, Oleg Serebrian, și omologul său ucrainean, Irina Vereșciuk, pe 29 septembrie, la Odesa, la ședința Comisiei interguvernamentale moldo-ucrainene în domeniul colaborării economice și comerciale.
„Coridorul feroviar respectiv a fost creat exclusiv pentru a permite exporturile de grâne din Ucraina. Conform înțelegerilor avute cu partea ucraineană, garniturile de tren vor fi verificate la intrarea pe teritoriul Republicii Moldova doar de către autoritățile vamale și de frontieră moldovenești și ucrainene, fără a staționa pe teritoriul necontrolat de autoritățile constituționale ale Republicii Moldova”, a precizat pentru Europa Liberă Biroul politici de reintegrare.
Astfel, marfarele cu grâne ucrainene vor tranzita regiunea transnistreană fără să staționeze și vor parcurge traseul feroviar Tighina – Basarabeasca – Giurgiulești, până la granița cu România, pentru a ajunge în portul din Constanța.
Ministrul Agriculturii, Vladimir Bolea, a declarat într-o emisiune TV că cerealele care vor trece prin acest coridor nu vor rămâne pe teritoriul R. Moldova, iar Calea Ferată din Moldova va obține venituri suplimentare din tranzitul marfarelor ucrainene.
Control comun, la Cuciurgan
Pentru ca acest coridor să devină funcțional, autorităților vamale din R. Moldova și din Ucraina au semnat pe 13 octombrie un protocol privind controlul comun în punctul de trecere pentru trafic feroviar „Novosavițkoe – Cuciurgan”.
Prezent la eveniment prin videoconferință, premierul Ucrainei, Denis Șmîhal, a spus că acest acord are un impact favorabil pentru diversificarea comerțului bilateral și consolidarea „culoarelor de solidaritate” spre Uniunea Europeană.
„E un alt semn de solidaritate în care ajutăm oamenii de afaceri din Ucraina să tranziteze marfa prin țara noastră, cu destinația România și țările Uniunii Europene”, a declarat, la rândul său, prim-ministrul Dorin Recean.
O altă cale prin care produsele ucrainene pot ajunge pe piețele din UE prin R. Moldova este tronsonul de cale ferată Berezino - Basarabeasca, dat în exploatare în august 2022. Segmentul de cale ferată face legătura cu portul Ismail din Ucraina și permite transportarea zilnică a circa 12.000 de tone de mărfuri.
Proiectul a fost elaborat de feroviarii moldoveni în cadrul inițiativei „Coridoare de solidaritate”, care este susținut de Comisia Europeană și prevede dezvoltarea rutelor logistice alternative și facilitarea transportului de mărfuri din Ucraina către UE.
În același context, este reparat tronsonul feroviar Bender – Căușeni – Basarabeasca – Etulia – Giurgiulești.
Autoritățile de la Chișinău și Kiev au convenit să semneze până la sfârșitul anului protocoale privind controlul comun la încă șapte puncte de trecere a frontierei moldo-ucrainene, pentru a fluidiza transportul de mărfuri.
⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!