În iulie, exporturile de mărfuri ale Republicii Moldova s-au redus cu peste 6%, comparativ cu aceeași lună a anului trecut. Totodată, potrivit Biroului Național de Statistică (BNS), în ianuarie-iulie 2024, exporturile de mărfuri au însumat 2065,5 milioane de dolari.
Mijloacele de transport rutier au continuat să fie cel mai folosit pentru exporturi, reprezentând aproximativ 81% din totalul exporturilor. După care urmează transportul maritim, constituind circa 14%, instalații fixe de transport - aproape 2%, transportul feroviar - 1,5% și transportul aerian peste 1%.
Exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene, în ianuarie-iulie 2024, au totalizat 1345,7 milioane dolari SUA (cu 7,9% mai puțin comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2023), deținând o pondere de 65,1% în total exporturi, cu 2,8 puncte procentuale mai mult față de ianuarie-iulie 2023.
De cealaltă parte, exporturile de mărfuri destinate țărilor CSI, în ianuarie-iulie 2024, au avut o valoare de 160,7 milioane dolari SUA (cu 15% mai puțin în raport cu perioada similară din anul 2023), care echivalează cu o cotă de 7,8% în total exporturi, în scădere cu 0,2 puncte procentuale comparativ cu ianuarie-iulie 2023.
România a fost principala destinație a produselor moldovenești, în perioada ianuarie-iulie 2024. Peste 31% din totalul exporturilor au fost către această țară. România a fost urmată de Ucraina, Italia, Turcia, Germania, Cehia și Polonia.
În structura exporturilor, ponderi semnificative le-au revenit următoarelor grupe de mărfuri: legume și fructe (10,8%); cereale și preparate pe bază de cereale (10,2%); semințe și fructe oleaginoase (8,5%); băuturi alcoolice și nealcoolice (6,4%); grăsimi și uleiuri vegetale fixate, brute, rafinate sau fracționate (4,4%);