Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA) urmează să se reorganizeze prin crearea unor noi subdiviziuni, menite să contribuie la eficientizarea activităților instituției. În același timp, schema de personal va fi extinsă, numărul angajaților crescând de la 85 la 110. În acest sens, instituția a elaborat un proiect de lege care a fost aprobat de Guvern pe 20 noiembrie. AGROEXPERT a analizat proiectul Hotărârii de Guvern și vă prezintă restructurările care vor avea loc.
Astfel, se dorește crearea Serviciului acvacultură, întrucât UE acordă o importanță deosebită sectorului pescuit. MAIA a accentuat necesitatea instituirii unui sistem de control și monitorizare a activităților de acvacultură, implementării unor sisteme de trasabilitate pentru produsele pescărești și de acvacultură, accesării fondurilor europene și naționale pentru dezvoltarea infrastructurii și a capacităților în sectorul acvaculturii.
Totodată, va fi creat Serviciul schimbări climaterice, măsuri de mediu și managementul riscului, în contextul în care UE impune statelor membre să adopte cadrul normativ și să implementeze acțiuni pentru a reduce emisiile și, prin urmare, pentru a atenua impactul schimbărilor climatice asupra agriculturii.
„În același timp, instituirea acestei subdiviziuni se justifică prin adoptarea Legii nr. 74/2024 privind acțiunile climatice, prin care s-au prevăzut un șir de atribuții ce țin de elaborarea măsurilor de reducere a impactului agriculturii asupra mediului. Cu toate că Legea urmează să intre în vigoare la sfârșitul anului 2025, elaborarea documentelor de politici implică o succesiune de activități de documentare și analiză care durează în timp”, detaliază MAIA.
La MAIA va apărea și Direcția analiză economică, statistică agricolă și promovare. Crearea unei rețele de colectare a informațiilor contabile privind activitatea economică a exploatațiilor agricole este dictată de necesitatea stabilirii anuale a veniturilor exploatațiilor agricole, inclusiv un set de indicatori de durabilitate din câmpul de observație și efectuării unei analize a activității economice a exploatațiilor agricole.
„Subdiviziunea dată va avea rolul de monitorizare și evaluare a impactului măsurilor de sprijin (subvenții) pentru agricultură și dezvoltare rurală acordate fermierilor și de a formula propuneri de ajustare a acestora pentru un impact cât mai mare asupra dezvoltării sectorului agricol”, se arată în nota informativă a Hotărârii de Guvern.
Direcția siguranța alimentelor se impune a fi creată prin prisma prevederilor: monitorizarea capacității și competenței rețelei de laboratoare de control oficial al siguranței alimentelor; monitorizarea, cooperarea și raportarea privind neconformitățile, inclusiv rechemarea și retragerea; asigurarea legăturii la nivel tehnic cu instituțiile UE pentru Siguranța Alimentară, inclusiv EFSA și DG SANTE, precum și legăturii cu organismele internaționale de siguranță alimentară, inclusiv Codex Alimentarius; procesarea informațiilor privind solicitarea și notificarea SPS privind siguranța alimentară.
De asemenea, se propune redenumirea mai multor subdiviziuni.
Serviciul politici în sectorul vitivinicol și al băuturilor alcoolice va fi redenumit în Direcția produse vitivinicole și băuturi alcoolice și completat cu 2 unități de personal.
În susținerea acestei propuneri, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare a menționat că în rezultatul reformei din anul 2017, numărul de unități ai Direcției politici și reglementări în sectorul vitivinicol a fost redus de la 7 unități la 3 unități.
„Aceasta a afectat capacitatea instituției de a elabora politici în domeniul industriei alcoolului și băuturilor ce conțin alcool, inclusiv a berii”, a explicat MAIA.
Serviciul producție ecologică și produse cu denumire de origine va fi redenumit în Secția agricultură ecologică și dezvoltare durabilă și completarea acesteia cu 2 unități. Această subdiviziune urmează să elaboreze și să promoveze politici de dezvoltare a agriculturii ecologice și gestionarea resurselor naturale în conformitate cu principiile durabilității, reglementate univoc de toate statele-membre.
„Sectorul agriculturii ecologice este subdezvoltat și necesită schimbări precum creare unui „brand de țară” ca furnizor de producție ecologic calitativă și conformă cu rigorile UE”, a precizat Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare.
Serviciul gestionarea bugetelor pe agricultură, va fi fortificată cu 2 unități, inclusiv o funcție de conducere, cu următoarele sarcini de bază:
- elaborarea propunerilor pentru proiectul de buget anual în colaborare cu direcțiile de specialitate din Minister pentru partea privind susținerea financiară din surse bugetare și fonduri europene a producătorilor agricoli, ce se realizează prin Agenția de Plăți, în funcție de actele normative în vigoare;
- repartizează bugetul aprobat pe fiecare schemă către AIPA și MAIA;
- ține evidența creditelor angajate pentru susținerea programelor de dezvoltare în agricultură;
- acreditarea AIPA.
Direcția coordonarea politici publice și integrarea europeană va avea încă un angajat pentru a monitoriza politicile din domeniu și să pregătească documentele pentru integrarea europeană.
Direcția juridică se propune a fi majorată cu 2 unități de personal în scopul specializării acestora în dreptul Uniunii Europene pe domeniul agricol care vor avea ca sarcini principale verificarea proiectele cu sigla UE, elaborate de către Minister.
Se propune majorarea Serviciului informare și comunicare cu mass-media cu un angajat pentru colectarea și analiza feedback-ului populației asupra politicilor agricole existente.
Serviciul administrarea patrimoniului se propune a fi restituit Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, întrucât în rezultatul adoptării Hotărârii Guvernului nr. 390/2023, Ministerul urmează să prea în administrare 88 de Sisteme Centralizate de Irigare de la Agenția Proprietății Publice, care, de comun cu Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare vor fi monitorizate și supuse inventarierii permanente pentru a exclude riscul delapidării acestora, dat fiind faptul specificul acestor bunuri de a fi amplasate pe întinderi mari de terenuri agricole și non-agricole.
MAIA mai dorește redenumirea Serviciului politici de consultanță în agricultura în Serviciul cercetare, formare și consultanță în agricultură și completat cu o unitate de personal care va avea responsabilități de elaborare a politicilor în domeniul cercetării, inovație, transfer de cunoștințe în domeniile agriculturii, dezvoltării rurale, cooperare științifică, asigurarea și monitorizarea activităților institutelor de cercetare, participarea la elaborarea politicii în domeniu cercetării, coordonează politica de cercetare, inovare si dezvoltare în domeniul de competență al Ministerului.
La Serviciul management resurse umane se propune completarea cu o unitate de personal, întrucât majorarea efectivului Ministerului va crește presiunea asupra personalului acestei subdiviziuni.
Totodată, completarea cu angajați se dorește și în cadrul Serviciului audit intern. Cerința este impusă de prevederile Hotărârii Guvernului nr. 655/2023 prin care s-au stabilit criteriile de dimensionare a subdiviziunii de audit intern.
Direcția administrativ-financiară se propune de a fi redenumită în Direcția finanțe și contabilitate, deoarece administrarea ca activitate va trece la Serviciul administrarea patrimoniului.
„Ca rezultat al adoptării Hotărârii Guvernului, efectivul-limită al Ministerului se va majora de la 85 la 110 unități. Totodată, structura Ministerului se va modifica, astfel încât să răspund mai bine necesităților de politici publice. Majorarea personalului va implica costuri suplimentare de la bugetul de stat în suma de 8.094.801,60 lei. În acest sens pentru a evita impactul negativ asupra bugetului public național se propune reducerea efectivului-limită a Comisiei de Stat pentru Testarea Soiurilor de Plante și a Serviciului Special pentru Influențe Active asupra Proceselor Hidrometeorologice”, concluzionează reprezentanții Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare.