Moldova Trade Forum a ajuns la cea de-a patra ediție. Peste 120 de producători de pe ambele maluri ale Nistrului, experți internaționali, oficiali guvernamentali și reprezentanți ai partenerilor de dezvoltarea s-au reunit pentru a analiza tendințele actuale din comerțul internațional, a explora noi piețe de export pentru Republica Moldova și a discuta soluții pentru integrarea inovației și sustenabilității în afaceri.
„Prin proiectul AdTrade, Regatul Unit încurajează afacerile locale să fie mai competitive, să țină pasul cu standardele internaționale și să contribuie la dezvoltarea economică a țării. Sper ca discuțiile de astăzi să ne aducă mai aproape de viziunea noastră comună – o Moldovă prosperă, sustenabilă și rezilientă”, a declarat în debutul forumului Ambasadoarea Marii Britanii în Republica Moldova, Fern Horine.
Prima sesiune a conferinței a fost dedicată alinierii politicilor comerciale ale Republicii Moldova la standardele internaționale, extinderii piețelor de export și integrării inovațiilor tehnologice în comerț. Dr. Jan-Philipp Kramer, expert internațional în dezvoltare economică și comerț, a oferit participanților la eveniment perspective asupra extinderii piețelor de export pentru IMMM-urile din Moldova.
Experții economici și oficialii guvernamentali prezenți la eveniment au prezentat studii de caz privind provocările și succesele exportatorilor moldoveni pe piețele UE, au vorbit despre adaptările specifice ale diferitor sectoare ale economiei țării pentru integrarea pe piața europeană și au venit cu recomandări pentru producătorii orientați spre export. Reprezentanții câtorva companii și asociații de afaceri de pe ambele maluri ale Nistrului au împărtășit experiențele lor în adaptarea la cerințele piețelor internaționale.
„Moldova și-a intensificat, într-adevăr, eforturile de a-și armoniza reglementările cu standardele europene. Acesta este un pas important către integrarea în UE și crește oportunitățile de comerț cu statele membre ale UE. Guvernul a introdus măsuri pentru a face Moldova mai atractivă pentru startup-uri și pentru a reduce birocrația, promovând astfel investițiile”, a menționat șeful adjunct al Secției Cooperare pentru Dezvoltare din cadrul Ambasadei Suediei la Chișinău, Thomas Alveteg.
Cea de-a doua sesiune a conferinței a abordat accesul la finanțare durabilă și adoptarea practicilor ESG (mediu, sociale și guvernanță) în comerț și rolul clusterelor în promovarea exporturilor prin facilitarea colaborării între companii, accesul la resurse comune și creșterea competitivității pe piețele internaționale. Experții economici prezenți la eveniment au evidențiat impactul pozitiv al integrării principiilor de sustenabilitate asupra afacerilor pe termen lung și au mai prezentat inovațiile din platformele digitale ca factori catalizatori pentru diversificarea pieței și au prezentat soluții inovatoare și perspective practice privind extinderea pe piețele externe.
„Suntem mândri să organizăm cea de-a patra ediție a Moldova Trade Forum, care a devenit o platformă de referință pentru colaborarea dintre factorii de decizie din Moldova, exportatori și experți globali în comerț, pentru a explora răspunsuri strategice la peisajul economic în schimbare. În același timp, Forumul conectează afacerile locale cu retailerii naționali, oferindu-le oportunități de cooperare”, susține reprezentanta rezidentă PNUD în Republica Moldova, Daniela Gasparikova.
Directorul Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, Vadim Codreanu, a subliniat impactul pozitiv al Programului de Creștere a Competitivității la Export și Internaționalizarea IMM asupra succesului afacerilor pe termen lung.
„Încurajez toți antreprenorii să aplice la Programul de Creștere a Competitivității la Export și Internaționalizarea IMM, gestionat de Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului. Acest program oferă oportunități valoroase pentru extinderea afacerilor pe piețele internaționale, sporirea competitivității și adoptarea celor mai bune practici pentru o dezvoltare economică sustenabilă”, a declarat el.
În a doua parte a zilei au fost organizate sesiuni B2B, în cadrul cărora producătorii de pe ambele maluri ale Nistrului au avut posibilitatea să-și prezinte ofertele comerciale și să stabilească parteneriate de afaceri cu reprezentanții celor mai mari rețele comerciale din Moldova, precum și cu alți producători.
Forumul va continua pe 22 noiembrie cu întâlniri online de afaceri pe platforma Business-to-Business Matchmaking, facilitând contactul direct între producătorii moldoveni și partenerii de afaceri internaționali. Totodată, membrii diasporei vor utiliza această platformă pentru a se conecta cu mediul de afaceri din Republica Moldova, consolidând astfel legăturile comerciale.