Producătorii agricoli susțin că s-au pomenit într-o situație fără de ieșire. Companiile transportatoare au dublat practic costurile de transport. Astfel, transportul unui camion de cireșe în Federația Rusă a ajuns să coste 20 mii USD, asta după ce acum trei săptămâni era 12 mii USD, iar săptămâna trecută 15 mii USD.
„La moment prețul unui camion cu cireșe pentru exportul în Rusia costă 20 mii USD. Când s-a majorat distanța de la 5000 la 7000 km (traseul ocolește Ucraina) a crescut prețul pentru măr la 12 mii USD, iar cireașa și căpșuna – 20 mii USD. Lumea profită urmare a lipsei șoferilor. Cererea a rămas aceiași, s-a redus oferta artificial că nu este transport”, explică fermierul Sergiu Ivanov directorul Profarm Invest, care cultivă căpșune, cireșe și cereale.
Potrivit lui, cumpărătorul când vine la noi ne cere prețuri mici motivând că s-a scumpit transportul.
„E bătaie de joc. La moment nu am unde vinde producția nici pe piața internă, în condițiile în care ei preferă să cumpere 50 kilograme și să pună un adaos de 20 de lei, în loc să cumpere 100 de kilograme și să pună un adaos mai mic. Respectiv și prețurile ar fi accesibile pentru populație”, a precizat Ivanov.
În opinia fermierului, intermediarii dictează regula pieței. Dacă am fi toți agricultorii uniți am rezolva ceva, dar așa sunt unii care-și vând producția la un preț ce nu le acoperă nici cheltuielile.
Fermierul afirmă că în Republica Moldova, există doar trei companii care se ocupă cu exportul fructelor în Federația Rusă. Agricultorii nu pot obține licența de export urmare a procedurilor birocratice, dar și a numărului mare de acte pe care trebuie să le perfecteze.
„Acum patru ani respectivele firme își puneau o marjă de 5-10% și lucrurile mergeau și pentru noi agricultorii era bine. De doi ani după ce s-a creat monopol total, acest lucru nu mai merge. Chiar dacă aș putea exporta, costurile ar fi foarte mari. Pe lângă 20 mii USD costul transportului trebuie să mai achit între 450 și 860 USD pentru vămuirea unui camion de 18-22 de tone, 3000 euro pentru ambalaj și culesul vreo 5000 euro. Respectiv un tir cu cireșe ajunge la circa 40 mii de euro. Or, să aloc în prezent 800 mii de lei pentru exportul unui camion e imposibil pentru că am și alte cheltuieli. Ba ma mult, în prezent Polonia nu mai alocă autorizații de transport. Tranzitul îl pot face doar unii transportatori care au autorizație pentru un an. Stau cu cireșele amabalate în frigider fără să le popt exporta”, a precizat Ivanov.
Dezavantajul meu, dacă aș merge la export, este că cireașa acum în Rusia costă 120 mii ruble kilogramul și se vinde în cantități mari. Problema e cursul valutar. Euro în prezent valorează 60 mii de ruble, respectiv costul unui kilogram este – 2 euro.
Exportatorii au deja clienți stabili în Rusia și ei cumpără din Republica Moldova producția la prețuri cât mai mici și vând acolo la prețuri mari. „Dacă pe mine costul uni transport m-ar costa 40 mii de euro, el ar ieși la un preț de 36 mii de euro”.
„Situația e gravă pentru agricultori și avantajoasă pentru exportatori. Dacă noi investim tomna și culegem roada în vară, la ei, matematica e simplă, cu cât mai ieftin cumpără cu atât mai mulți bani fac. Dacă până nu demult trebuia să ducă cinci camioane pentru contabiliza un profit mare, în prezent el transportă două camioane și face același profit. Astfel, producătorii agricoli sunt nevoiți să suporte pierderi uriașe urmare a monopolului care dictează regulile pieței”, a punctat fermierul.
⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!