Vinificatorii moldoveni au apelat la inteligența artificială pentru a crea vinuri noi. Au rezultat două - un vin alb și unul roșu, iar inteligența artificială a fost implicată în toate etapele de producere, de la recoltarea strugurilor, până la îmbuteliere, conceperea etichetei și chiar a campaniei de publicitate. Creațiile vinicole inedite au fost prezentate la o renumită expoziție din Germania, unde i-au surprins chiar și pe cei mai vehemenți critici, transmite tv8.
Sarcina de a crea un vin reprezentativ pentru Republica Moldova i-a revenit oenologului virtual, denumit „Chelaris”. I-au fost puse la dispoziție toate datele și informațiile adunate în ultimii cinci ani de specialiști de la loturile pilot demonstrative ale Oficiului Național al Viei și Vinului.
În rezultat, au fost obținute două vinuri de cupaj. Unul - compus din soiurile Fetească Albă, Fetească Regală şi Viorica- pentru vinul alb şi cel roșu- din soiul Fetească Neagră și alte trei loturi experimental-demonstrative.
„În producerea acestui vin inteligența artificială a fost utilizată la toate etapele de producere începând cu recoltarea, fermentarea, stabilizarea, crearea cupajului, îmbutelierea, crearea etichetei, crearea videourilor de promovare, crearea unui meta om care să promoveze vinul și să vorbească despre el. Am intrat și ne-am dus într-o lume în care am testat puterea inteligenței artificiale la toate etapele”, precizează directorul senior pentru industria vinului și turismului, USAID, Diana Lazăr.
Cele două vinuri, create în premieră în țara noastră, au produs furori, inclusiv în afară.
„Vinul a fost degustat într-un master class profesionist în cadrul expoziției ProWein unde am avut cei mai reputați critici de vin, a fost apreciat foarte înalt și de fapt asta a surprins foarte mult. Știrea despre Moldova care a produs primul vin serios cu inteligența artificială a fost preluată de 14 mii de publicații internaționale și cele mai notorii jurnale și platforme media au scris despre asta, deci avem o creștere a notorietății a vinurilor Moldovei pe plan extern”, mai spune aceasta.
Experții internaționali susțin că acesta este un salt spectaculos în industria vitivinicolă, deoarece inteligența artificială poate dezvolta acest sector și mai vertiginos.
„A fost unul dintre cele mai de succes stand-uri de vin de la eveniment. S-a adunat foarte multă lume la stand-ul moldovenesc, care a dorit sa vadă acest proiect cu inteligența artificială. A fost un bun exemplu al industriei vitivinicole care cooperează cu industria IT și putem face mai mult. Utilizarea inteligenței artificiale va face ca industria vinicola a Moldovei să fie mai competitivă față de alte companii din alte țări, care au mult mai mulți bani”, menționează expertul în marketing strategic, Robert Joseph.
Proiectul este deocamdată unul pilot, iar cele două vinuri au fost lansate într-o ediție limitată, de 150 de sticle.
„Noi dorim să demonstrăm lumii întregi că Republica Moldova este o țară inovativă, noi urmăm trendurile și noi comunicăm ferm la toată lumea că da, noi putem să facem și ne aliniem la trendurile mondiale, ba chiar putem fi înaintea la toți”, a specificat directorul Oficiului Național al Viei și Vinului, Ștefan Iamandi.
Revoluția tehnologică nu se oprește aici. Acum se lucrează la o aplicație, la care vor avea acces toți vinificatorii moldoveni, pentru a utiliza IA în orice etapă de producere a vinului.
„Timp de un deceniu am reușit să susținem mai mult de 100 de vinării la peste 50 de concursuri internaționale și să aducem acasă peste 6.500 de medalii, jumătate din acestea fiind medalii de aur. Asta denotă că vinurile noastre excelează prin calitate, prin inovație, prin creativitatea sectorului”, afirmă șefa direcției marketing din cadrul ONVV, Parascovia Ignat.
Menționăm că, în prezent, vinurile moldovenești sunt vândute în peste 70 de țări. În 2023, Republica Moldova a exportat, în total, 123 de milioane de litri de vinuri, în valoare de 192 de milioane de dolari. Este cu 18 procente mai mult față de 2022. 55 la sută din aceste vinuri au fost exportate în Uniunea Europeană.
Vinurile noastre se vând cel mai mult în România, Polonia, Cehia, SUA și China. În 2024 producătorii noștri își propun să crească volumul vânzărilor în Japonia, unde prețul oferit pentru vinurile moldovenești este dublu față de cel de pe piața europeană.