România a fost principala destinație a produselor moldovenești în perioada ianuarie-aprilie 2024. Peste 30% din totalul exporturilor au fost către această țară. De asemenea, produsele din Republica Moldova au mai ajuns în Ucraina, Italia, Germania, Turcia, Cehia, Polonia și Federația Rusă.
În ianuarie-aprilie 2024 principalele țări de destinație a exporturilor de mărfuri au fost: România (31,8% din total exporturi), Ucraina (8,4%), Italia (6,4%), Germania (6,3%), Turcia (6,0%), Cehia (5,1%), Polonia (4,2%), Federația Rusă (3,4%), Statele Unite ale Americii (2,9%), Belarus (2,5%), Bulgaria (2,3%), Egipt (2,0%), Regatul Țarilor de Jos (Netherlands) (1,5%), Grecia (1,4%), Spania (1,2%), Franța și Elveția (câte 1,1%), Ungaria (0,9%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (0,8%), cărora le-au revenit 89,3% din total exporturi.
Analiza evoluției exporturilor pe țări în ianuarie-aprilie 2024, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2023 relevă reducerea livrărilor de mărfuri în Ucraina - cu circa 55%, România - cu aproximativ 15%, Federația Rusă - cu aproape 30%, Spania - cu peste 50%, Liban - aproape 80%. Despre aceasta se arată în informațiile publicate de Biroul Național de Statistică (BNS).
În același timp, s-au majorat exporturile de mărfuri în Egipt, datorită livrărilor de ulei de floarea soarelui, porumb și grâu.
Totodată, creșteri ale exporturilor au fost înregistrate în Statele Unite ale Americii - de aproape 2 ori, Turcia - cu puțin peste 30%, Polonia - cu circa 40%, Bulgaria - cu aproximativ 60%.
Potrivit BNS, livrările de ulei de floarea soarelui au crescut în Portugalia de 15 ori, în Iordania cu aproape 30 de ori, datorită livrărilor de animale vii din specia bovine, ulei de floarea soarelui și grâu.
De asemenea, cantitățile exportate de grâu s-au majorat în Malaysia de aproximativ 40 de ori, Indonezia - de aproape 7 ori, Tunisia - de circa 20 ori.