В Молдове

Opinie | Un spațiu vizibil amenajat pentru produsele autohtone ar fi util

Автор: Tatiana Cojocaru
Expert: Вячеслав Ионицэ
produs autohton pe raft - agroexpert.md

De câțiva ani, Legea care obligă magazinele să aibă cel puțin 50% pe rafturi produse agroalimentare autohtone, stârnește emoții și reacții contradictorii. Deși pare a fi o soluție în susținerea producătorilor locali, în realitate contravine normelor internaționale privind comerțul. În plus, ar limita consumatorul în alegere, căci acesta are dreptul de a decide singur ce dorește să procure, nu doar în baza originii produsului, dar și prețului pe care este dispus să îl achite. Totuși, potrivit expertului economic, Veaceslav Ioniță, există anumite soluții care ar putea relansa industria de producție și încuraja producătorii noștri.

În ultimele săptămâni, se discută că Legea care ar obliga magazinele să aibă cel puțin 50% pe raft produsele din Moldova, urmează să fie analizată și propusă din nou pentru adoptare, deși anterior a fost abrogată. În opinia lui Veaceslav Ioniță, ar fi vorba despre o lege populistă, care nu va schimba mare lucru pentru producătorii noștri.

„Să fim serioși, noi demult avem produse din import în magazinele noastre care datorită unui preț bun, sunt cumpărate ani de zile de consumator. Noi pentru respectiva lege ne vom bate ani de zile și tot nu va fi aprobată. În schimb, cred că așa numitul brand umbrelă, pe care îl avem de ceva timp- „Produs în Moldova”, ar fi cazul să îl găsim peste tot. De ce să nu avem secțiuni speciale în toate magazinele, chiar să fie obligați prin lege retailerii să fie la toți secțiunea „Produs în Moldova”, asta s-ar putea de făcut. Și atunci în felul acesta, să promovăm brandul „Produs în Moldova” și să nu ne certăm cu nimeni, nici cu partenerii europeni, nici cu vecinii de unde avem multă marfă importată”, a subliniat Ioniță.

De asemenea, expertul economic a menționat că statul ar putea să ofere anumite subvenții pentru promovarea în acest sens.

„Ca direcție prioritară, statul ar putea stabili redirecționarea unei sume de 100 milioane de exemplu pe an și subvenționarea în mărime de 50% sau chiar 70% din investiții din Fondul de Subvenționare a agriculturii. Cred că 100 de milioane anual ar permite atât la nivel local, cât și internațional, în România pentru început să fie posibilă promovarea brandului național. Cum am făcut-o cu vinul, când am început revigorăm industria vinului, inițial credeam că cel mai important este să produci vinul de calitate. Dar am stabilit că de fapt mai important este să știi să îl promovezi. Mecanismele restrictive nu prea au un impact pozitiv, mai bine de jonglat cu acțiuni care stimulează și nu contravin cu nimic. Nu obligi, dar încurajezi cu banul oferit. Vă dăm banii necesari, important să se înceapă această promovare. Totodată, spoturile sociale de a consuma produsul autohton lipsește și de fapt, nu ar costa mult realizarea unor clipuri pe care să le vedem peste tot. Astfel de strategii sunt deja folosite în alte țări europene. De exemplu, eticheta „Made in Germany” ne indică imediat originea produsului și ne inspiră încredere în calitatea lui. La fel, putem prelua idei de la țări mai îndepărtate, precum Coreea de Sud, care a creat o platformă națională pentru tranzacții agricole”, a adăugat Veaceslav Ioniță. 

Agricultorii moldoveni au demonstrat că pot ține pasul cu cerințele înalte de calitate, dar pentru a rămâne în competiție, au nevoie de un suport real și instrumente care să le valorifice munca.

„Integrarea europeană nu este doar un obiectiv politic, ci un proces practic, care treptat impune anumite cerințe. Dar să nu uităm că UE oferă subvenții enorme la agricultori și în acets caz, noi suntem absolut necompetitivi. Și acest lucru trebuie negociat cu UE. Imaginați-vă că producătorul sfeclei de zahăr din România primește între 900-1000 de euro pe hectar la sfecla de zahăr, iar cel din Moldova nu a primit nici un euro, abia urmează să fie subvenționată și această cultură. Un producător din UE, agricol, a primit timp de 20 de ani subvenții enorme care i-a permis să cumpere: utilaje moderne, combine, tractoare, să facă irigare. Și al nostru, chiar dacă acum primește subvenții cât primește și el, câți ani îi trebuie ca să-l ajungă din urmă pe cel european ?! UE este foarte dură în privința ajutorului de stat cu o singură excepție - agricultura. De aceea noi trebuie să înțelegem această excepție a Uniunii Europene și să folosim toate instrumentele posibile să ridicăm competența producătorilor noștri. Alinierea la standardele europene nu se face doar prin declarații și bune intenții, ci prin negocieri și sprijin pentru producătorii locali, astfel încât aceștia să își dezvolte afaceri competitive și să realizeze produse cu valoare adăugată mai mare. Fructele și legumele, ambalate în pachete micuțe, se pot vinde automat cu prețul majorat 30-40% . Deci, doar având o linie de ambalare, producătorul își poate mări venitul. Noi trebuie să-l ajutăm pe producător să nu vândă cu lăzile, cu sacii merele, dar să le vândă frumușel, cum se vinde în Europa. Ambalate în pachete micuțe de jumătate de kg, de 1 kg. Depinde de produs și de modul de a promova acest produse”, a subliniat Veaceslav Ioniță. 

⚡️ Следите за новостями Agroexpert в ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!