Brutăria artizanală de la Bardar are o vechime de 20 de ani, însă pe durata a 2 ani a reușit să se dezvolte mai mult decât în primele decenii. La cârma brutăriei a venit Victor Nistorică, un administrator care a obținut experiență la trusturi multinaționale, unde a lucrat anterior și pe care a aplicat-o cu succes în echipa de la Bardar, numărul căreia s-a dublat, iar cifra de afaceri s-a triplat.
Administratorul Victor Nistorică a lucrat ani la rând în trustul multinațional ”Procter & Gamble”, având la activ numeroase deplasări în diferite țări, înainte de a reveni în Moldova, a fost responsabil în Polonia. Ceea ce l-a motivat să se întoarcă în țară a fost anume dorul de casă și de familie, de oamenii din Moldova, unde a revenit în 2018. Experiența sa din lanțurile de retail și-a pus amprenta vizibil pe dezvoltarea brutăriei din Bardar.
” Brutăria a fost creată acum 20 de ani de Sava și Victoria Plugaru din localitatea Bardar, niște oameni de aur. În 2018, când am revenit în Moldova, un prieten comun mi-a făcut cunoștință cu această familie și mi-a explicat că este nevoie de cineva care să administreze această afacere, să se ocupe de investițiile necesare și de dezvoltarea afacerii. Am acceptat cu încredere, mai ales că cunoșteam gustul deosebit al pânii coapte la această brutărie. Pâinea proaspătă, colacii și cozonacii erau produsele lor de bază, așa că am decis să mărim gama produselor în primul rând, am oferit cumpărătorilor semi-fabricate congelate, o arie relativ nouă pentru piața din Republica Moldova prin 2018. Plăcinte proaspete și congelate, croissante, urechiușe, crenvurști, turte pentru pizza, chiflele și baghetele congelate s-au dovedit o bună soluție pentru clienții noștri din alimentația publică. Astfel am reușit să punem produsele noastre pe mesele segmentului HoReCa, dar și să ne menținem prezența în unitățile comerciale de retail - de la magazinele din cartier până la cele mai mari lanțuri de supermarket-uri și stații PECO” ne-a povestit entuziasmat, Victor Nistorică.
Pentru a putea garanta diversificarea produselor, era clar că se cereau anumite investiții în utilaj, dar și în pregătirea sau instruirea echipei de brutari.
”Eu am venit ca partener, co-proprietar al brutăriei, dar totuși know-how-ul meu a prins bine în dezvoltarea ulterioară a afacerii. Ca să înțelegeți, dacă inițial produsele congelate erau o noutate pentru brutăria noastră, în 2020 de exemplu plăcinta congelată a constituit 80 % din afacere. Pot să spun că cifra afacerii s-a cam triplat și echipa s-a dublat, de la 20 de oameni în 2018 am ajuns la 40 de persoane pe parcusul a doi ani” a menționat Victor Nistorică.
Experiența sa acumulată în străinătate, în special în lanțurile de retail, l-a ajutat mult nu numai la relaționarea cu angajații, numărul cărora s-a dublat, dar și la partea organizatorică, ce ține de tehnologiile moderne, de investițiile obținute prin intermediul intermediul programului PARE 1+1, finanțat de Uniunea Europeană.
”De obicei când aplici pentru un suport financiar trebuie să știi foarte bine care vor fi pașii de acțiune, să ai un plan bine structurat ceea ce noi am avut. Brutăria a investit zece mii de euro și Uniunea Europeană ne-a subvenționat cu încă zece mii de euro, adică aceasta este condiția programului, contribuția antreprenorului trebuie să fie echivalentă cu cea oferită de UE. Noi am direcționat banii pentru achiziționarea echipamentului tehnic necesar la mărirea capacității de producere, de ambalaj, dar am și instruit personalul nostru. Am să vă explic cum am reușit să creștem echipa brutăriei, anume datorită instruirilor și atitudinii față de angajați. Când am venit la brutărie în 2018, aveam o problemă serioasă, persoanele lucrau 2-3 luni și plecau. Exact după ce erau instruite, căpătau îndemânare, plecau să lucreze în altă parte și am decis să vedem de ce se întâmplă acest lucru.”
Motivele au fost identificate și administratorul a propus soluții care au funcționat, astfel toți angajații sunt mulțumiți și chiar motivați să lucreze uneori mai mult pentru că sunt remunerați în funcție de productivitatea demonstrată.
” Eu am învățat în companiile mari internaționale în care am lucrat anumite elemente motivaționale, care nu neapărat presupun beneficii materiale. Contează mult atmosfera din cadrul brutăriei, beneficiile oferite angajaților, de exemplu un prânz cald, la timp, pauze obligatorii la orele 11 :00 și la 15 :00 , să nu își irosească forțele și așa am crescut eficiența cu circa 50% în același număr de ore. Și în afară de acestea, ei sunt plătiți pentru productivitate, cei mai harnici primesc mai mult. Așa am reușit să păstrăm echipa, să o coagulăm și să știți că networkingul rural funcționează. Am mereu doritori care așteaptă să fie angajați la brutărie, aceștia sunt rude cu actualii noștri angajați, care își cheamă cumnatele, prietenele aici, deci este un bun indicator că le sunt pe plac condițiile de muncă de la brutărie” a menționat Victor Nistorică.
Din cele povestite de administratorul Victor Nistorică, 90 % din brutării nu au o viață atât de lungă, dar nu este cazul brutăriei de la Bardar, pe care o administrează cu iscusință și pasiune din 2018, folosind toate cunoștințele sale de marketing.
” Noi am analizat ce dorește consumatorul, cum vrea cumpărătorul, așa și facem. Dacă se cereau cantități mici, ambalate la un anumit gramaj, așa și pregăteam produsele, cu indicarea tuturor ingredientelor pe ambalaj, cu condițiile de pregătire. Am investit mult și în site-ul brutăriei, mai ales în 2020, când am fost nevoiți să ne adaptăm la condițiile impuse de pandemia de Covid-19. În februarie 2020, site-ul era destul de modest administrat, cu anumite poze cu colaci, dar în data de 2 aprilie 2020 vindeam online într-un magazin online improvizat în 3 zile. Saltul se explică prin faptul că în luna martie 2020 în decurs de o săptămână am rămas fără clienții noștri în proporție de 80%, căci prin lege s-a interzis funcționarea lor. A trebuit să ne reorientat online, am făcut niște formulare de comenzi online, modalități de înregistrare a comenzilor și la telefon și niște băieți care să livreze produsele. Și așa am livrat de 3 ori mai mult la Paștele din 2020 decât la cel din 2019. Am inventat și unele produse noi precum ar fi celebrul ”Panettone”, după rețeta italiană care s-a vândut de 10 ori mai mult decât am estimat noi în perioada sărbătorilor de Paști. Am pregătit și umpluturi noi, cu plasarea pe rețeaua de Facebook. Pot să spun că anume datorită promovării pe Facebook am atins această performanță ce ține de vânzarea online, în perioada pandemiei.
Un alt element care a sporit vizibilitatea brutăriei au fost produsele noi promovate intens pe rețelele de socializare, dar și pe site-ul oficial al brutăriei.
”Noi 2020 am avut o creștere de peste 50 % pentru că am inventat produse noi, sau mai bine zis, le-am adus pe piața locală, în afară de panettone, am propus clienților și calzone care este o pizza italiană pliată. Noi și așa făceam turte pentru pizza, dar punând și umplutură, acest lucru ne-a mărit numărul clienților și ne-a adus valoare adăugată. Noi le-am ambalat cu logo și brandul brutăriei de la Bardar, lucru care a permis consumatorilor să aprecieze calitatea produselor noastre și ulterior ne caută și doresc anume produsele de la Bardar” a coinchis administratorul Victor Nistorică.
⚡️Urmărește știrile Agroexpert -> pe Telegram!