Agromanagement

Exportul de prune către UE: Perspective și strategii pentru viitor

Author: AgroExpert
export prune UE - agroexpert.md

Într-o perioadă în care cererea de prune în Uniunea Europeană atinge cote impresionante, compania „Fani” SRL a devenit o prezență notabilă pe piața exporturilor de fructe proaspete. De la începutul activității sale în 2014, compania s-a specializat în exportul de prune moldovenești de înaltă calitate și valoare adăugată.

Perspectivele exportului de prune în Uniunea Europeană 

Cererea crescută pentru prune în UE a fost eficient capitalizată de către „Fani” SRL, care a început exporturile în țările baltice, extinzându-se apoi în Austria, Germania, România și în CSE - Belarus.

„În 2021, în Germania am exportat 250 de tone, în 2022 – 1200 de tone de prune, iar în 2023, avem peste 2400 de tone. Austria este o piață foarte importantă pentru noi, ea a devenit și mai vitală după 2017. Anul 2022 l-am încheiat cu 700 de tone de prune exportate, iar anul 2023 – 1400 de tone”, a declarat administratorul „Fani” SRL, Ștefan Bîtlan.

De asemenea, Țările baltice sunt o piață cu tradiție pentru produsele moldovenești, unde constant cresc exporturile, în funcție de calitate. Respectiv, în 2023, 615 tone de prune au fost exportate în Țările Baltice. 

„România a fost o țintă a noastră, dar n-am avut o companie de încredere cu care să lucrăm. Am început în 2020 colaborarea și am exportat doar 80 de tone, iar anul acesta, 2023, până la sfârșitul lunii noiembrie am exportat 1340 de tone. Companiei din Belarus am livrat în 2021- 40 de tone, în 2022- 80 de tone, iar în anul curent 60 de tone”, adaugă acesta.  

Ce a stat la baza capitalizării exporturilor 

Ștefan Bîtlan atribuie succesul creșterii constante a exporturilor unei abordări bine structurate. Printre acestea se numără oferirea de extra-calitate, putere de negociere și marketing și logistica. 

Oferirea de extra-calitate  

  • Trebuie să mergem pe ideea de a produce acasă valoarea adăugată. Trebuie să facem parteneriate sigure între exportatorii și producătorii;
  • Prune omogene, intacte și de o fermitate înaltă;
  • Prune sortate și calibrate toate după aceeași mărime, culoare pentru a oferi un aspect de extra-calitate;
  • Prune certificate Global GAP și GRASP; 
  • Exigența în tratamente cu respectarea normelor de aplicare a produselor de uz fitosanitar.

„Trebuie să înțelegem că produsele pe care le producem noi ca țară, ca entitate ajung să le mănânce oamenii, deci trebuie să livrăm produse calitative”, susține administratorul companiei „Fani” SRL..   

Putere de negociere și marketing 

  • Posedarea limbii engleze;
  • Prezența activă la expoziții și misiuni comerciale;
  • Investiții în pagina web și materialele de promovare; 
  • Întâlniri constante cu importatorii, crearea unor relații de business;
  • Studierea continuă a noilor piețe de desfacere și penetrarea acestora.  

Logistica  

  • Crearea unui parc de camioane care asigură livrarea mărfii în termen cât și relații stabile și de lungă durată cu alți transportatori care prestează astfel de servicii; 
  • Investiții în asortimentul de ambalaj;
  • Crearea stocurilor de ambalaj înainte de sezon;
  • Investiții în energie regenerabilă. 

Ce lipsește pentru a fi mai competitivi

Deși compania are un succes notabil, există și provocări de abordat pentru a deveni mai competitivi. Volume consolidate, automatizarea proceselor, investiții în tehnologii moderne sunt aspecte care după părerea lui Ștefan Bîtlan ar putea aduce îmbunătățiri semnificative.

„În plus, ne confruntăm cu lipsă de cooperare și lipsa controlului de calitate în companii”, menționează el.

Administratorul „Fani” SRL, Ștefan Bîtlan, a evidențiat tendințele în ambalaj, inclusiv lădițe de lemn de 6-10 kg, cutii carton în caserolă fără capac, cutii carton în caserolă cu capac și cutii de carton de 1250-1500 kg.

În anul 2023, producătorii și exportatorii de fructe din Republica Moldova au reușit să livreze cantități record de fructe la export, acestea ajungând în 52 de țări. Republica Moldova a exportat circa 78 de mii de tone de prune. Din această cantitate, în Uniunea Europeană au fost livrate 60 de mii. 

„Menționez că UE a oferit cel mai înalt preț și acesta este un semnal foarte bun, dar este și o mare responsabilitate. Prin creșterea exportului s-a creat așteptări, iar noi trebuie să ne asumăm angajamentele, să ne consolidăm pozițiile pe piețele țintă, în segmentul de preț. Iată de ce valoarea adăugată care trebuie să o creăm în Republica Moldova ține de noi, pentru că majoritatea prunelor care sunt exportate în Uniunea Europeană ele sunt reambalate la importatori. Totodată, trebuie să avem calitate fără compromis, trebuie să creăm infrastructură de postrecoltare și să ne axăm pe certificare. Comparativ cu alte fructe, la prun sunt mult mai puțini producători certificați, dar în Uniune Europeană acesta este biletul de intrare în toate rețelele”, precizează directorul Moldova Fruct, Iurie Fală.

Precizăm că, în anul 2023, cireșele, prunele și strugurii de masă s-au bucurat de cerere sporită pe piața Uniunii Europene. Moldova a exportat 16,7 mii de tone de cireșe, 78 de mii de tone de prune și, până la sfârșitul lunii noiembrie, 55 de mii de tone de struguri. 

Te-ar putea interesa și: Strategii pentru exportul de cireșe pe piețele internaționale

⚡️ Urmărește știrile Agroexpert pe ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!