După ce anul trecut s-a strâns una din cele mai mici recolte de grâne din ultimii 20 de ani, fapt ce a dus la apariția unor temeri că vom avea o criză alimentară și au fost impuse anumite restricții la exportul de cereale. În acest an, roada este una destul de bogată și Igor Grigoriev, președintele Asociației Exportatorilor și Producătorilor de Produse Agricole și Cerealiere “Agrocereale” susține că exporturile de cereale din țară vor fi reluate. Totodată expertul ne-a comunicat că prețul la cereale este unul relativ bun, ba chiar este în continuă creștere.
Chiar dacă nu avem cifrele oficiale finale din motiv că s-a prelungit durata campaniei de recoltare a culturilor din grupa II, estimările sunt optimiste, avem o roadă bogată în acest an.
”Într-adevăr în acest an avem o recoltă bogată, numai cultura de porumb depășește cantitatea de 2 milioane de tone, undeva 2mln 300 de tone, iar per general roada acestui an agricol este de 4 milioane de cereale, dintre care 60 -70 % vor fi exportate. Exportul va dura până în primăvara anului 2022, roada este bună, calitatea tuturor culturilor este superioară, în consecință prețul este destul de bun. De fapt, prețul se menține sau chiar este în creștere, pe bursa internațională, de exemplu la floarea soarelui cu o lună în urmă era de 600 de dolari, astăzi se vinde cu nu mai puțin de 700 de dolari. Unica problemă acum la agricultori este umiditatea porumbului, uscătoriile sunt insuficiente pentru volumul global pe care îl avem, în plus acestea toate activează pe gaz, iar tariful gazului majorat de 2,5 ori va genera și creșterea prețului la export și nu numai, dar și în țară. Porumbul se exportă în proporție de 50%, iar restul 50% rămâne pentru a fi prelucrat, se produce și vodcă din el, dar este și folosit pentru hrana animalelor. Dar oricum trebuie să aibă umiditatea de 13-14 %, altfel apare mucegaiul și atunci nu mai este bun de nimic. Deocamdată umiditatea este destul de mare 17-18% și există riscul să prindă mucegai. Pe vremuri erau alte tehnologii de recoltare, poate fi lăsat în câmp până în lunile decembrie-ianuarie, însă totul depinde de abordarea fiecărui agricultor în parte” a explicat Igor Grigoriev.
Pe de altă parte, lipsa precipitațiilor provoacă temeri legate de riscul de a avea un an agricol prost în 2022.
”Seceta pedologică, așa cum o numesc specialiștii creează un pic de panică, pentru că mulți agricultori nu pot prelucra câmpul, dar cei care au semănat deja, au constatat că grâul nu este încolțit. Din cele discutate cu experții din domeniu mi-au explicat că dacă iarna, în decembrie va fi zăpadă de cel puțin 6-10 cm stratul, grâul va încolți și se va înfrăți fără probleme și la primăvară vom avea roadă bună. Oricum rezervele de stat au fost completate, deși primăvara anului acesta s-a făcut atâta agitație că s-a scos grâul din țară și va fi foamete. Dar în contextul secetei de acum, totuși ar fi bine să se identifice posibilitatea de a procura material semincier de grâu și orz de primăvară, în caz dacă nu va încolți, să fie reînsămânțate toate terenurile cu aceste culturi, chiar dacă nu au calitatea acelor de toamnă, este o compensație economică pentru țară” a subliniat Grigoriev.
În privința exporturilor de cereale, președintele Asociației Exportatorilor și Producătorilor de Produse Agricole și Cerealiere “Agrocereale” ne-a explicat că există unele impedimente de ordin tehnic în procesul de export, pe care speră să le rezolve cât de curând posibil.
”În această primăvară am obținut din partea Ucrainei 20 de mii de autorizații portuare pentru exportatorii din Moldova, număr care este pe sfârșite. Am discutat cu Andrei Spînu viceprim-ministrul, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu și am insistat pe cererea de a implementa regimul liberalizat de transport de marfă sau de a majora contingentul de autorizații la 40 de mii pentru că noi transportăm în mare parte prin porturile Ucrainei, peste 60% din cerealele și culturile oleaginoase produse în Moldova sunt exportate prin porturile Odesa, Reni și Chornomorsk și cel mai curios că noi avem aceste taxe numai cu Ucraina.Spânu a inițiat discuții cu ministrul Infrastructurii al Ucrainei, Oleksandr Kubrakov în cadrul vizitei din această săptămână la Kiev și sper că se va da curs la solicitările noastre. Totodată mai avem niște detalii dar deja pe plan național, o dată cu modificarea Legii drumurilor în 2019, în anexa legii, în care sunt clasificate drumurile din țară, există anumite clasificări ce urmează să fie corectate, altfel sunt ca niște bețe în roate. Am fost și i-am explicat ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu ce se întâmplă. Pentru transportatori, încărcătura camioanelor trebuie să nu depășească o anumită limită care variază în funcție de tipul drumului. Dacă pe drumurile magistrale se permite ca încărcătura totală să fie de 40 de tone, în schimb pe drumurile regionale și locale, numai 36 de tone, însă traseul Chișinău – Giurgiulești dă bătăi de cap tuturor transportatorilor, căci dacă pe porțiunea de început se permite accesul cu cele 40 de tone, pe restul drumului, prin Vulcănești și alte sate, trebuie să fie de numai 36 de tone, un paradox care trebuie manevrat, acele 4 tone diferență trebuie scoase spre finalul traseului, dar până a ajunge la destinație. Aproape toate exporturile au loc pe la sudul țării, astfel cheltuielile pe care le suportă transportatorii sunt mari, vom vedea cum se va soluționa aceste modificări contradictorii. Ni s-a promis că se vor organiza dezbateri publice când se va decide o modificare de regulament, dar transportatorii spun că dacă nu se va lua o decizie, vor ieși la grevă. Vă imaginați 50 de autocamioane dacă se pornesc de la Cimișlia la Chișinău, vor bloca întreaga țară. Sper totuși să fim auziți fără grevă și că nu se va ajunge la aceasta măsură” a coinchis Igor Grigoriev, președintele Asociației Exportatorilor și Producătorilor de Produse Agricole și Cerealiere “Agrocereale”.
⚡Urmărește știrile Agroexpert ->pe Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!