Infrastructura învechită, angajați necalificați, datorii mari acumulate, model de afaceri depășit și costurile ridicate de întreținere reprezintă unele dintre problemele majore de soluționat pentru a realiza modernizarea Î.S "Calea Ferată din Moldova", directorul căreia susține că se va realiza în decursul a 3-5 ani. Oleg Tofilat a făcut pentru Agroexpert rezumatul anului 2021, când a venit la cârma instituției, dar și prioritățile setate pentru noul an, care abia a început.
Deși a preluat conducerea Î.S "Calea Ferată din Moldova" la mijlocul anului 2021, directorul general, Oleg Tofilat a declarat că a reușit să demareze redresarea situației catastrofale pe care a găsit-o ca ”moșternire” de la conducerile anterioare.
”Anul 2021 ne va rămâne în memorie ca cea mai grea cumpănă prin care a trecut Calea Ferată a Moldovei. Traficul internațional de pasageri suspendat, fără transporturi de marfă în tranzit, cu aprovizionare defectuoasă și incertă a necesităților esențiale, cu veniturile la minimul istoric și fără speranță la vreun ajutor din altă parte. Când tot ce puteam auzi în mass-media despre întreprinderea noastră era "colaps", "incapacitate de plată", "faliment", noi am reușit să facem față. Au revenit comenzile de transport de marfă - minereu, metale, cereale. Am restabilit aprovizionarea fiabilă cu combustibil, uleiuri, piese de schimb. Am pornit a achita datoriile pentru curent electric, comunicații, apă. Am început să achităm salariile la timp. Calea Ferată a Moldovei a tras aer în piept și a început să funcționeze aproape de regimul normal. A repornit la drum trenul Chișinău-București. Este în toi reparația garniturilor modernizate, curând ne vom deplasa la Iași, dar și Odessa. O altă măsură importantă este adoptarea de către Parlament a pachetului de legi, ce va asigura finanțarea și dezvoltarea durabilă a transportului feroviar. Grație suportului din partea ministerului de resort și al partenerilor financiari internaționali, în noul an început, vor demara lucrările de reconstrucție a liniei de cale ferată Tighina- Basarabeasca - Giurgiulești. Contractorul din Kazahtan urmează să înceapă în curând lucrul pe această porțiune.Tronsonul Ungheni- Chișinău va fi reabilitat grație parteneriatului cu Franța. În comun cu Agenția Proprietății Publice facem pași siguri spre achitarea integrală a datoriilor istorice” a subliniat Oleg Tofilat.
Și cum toate sarcinile au fost setate încă din 2021, în noul an abia început, reabilitarea Î.S "Calea Ferată din Moldova" reprezintă o prioritate de nivel național.
”Noi continuăm lucrul pe care l-am inițiat cu 6 luni în urmă de când am preluat funcția de director. Atât prioritățile setate, cât și problemele care urgent trebuie soluționate au fost expuse în planul de reabilitare și de modernizare a Î.S "Calea Ferată din Moldova", publicat pe site-ul nostru. Sunt 5 probleme esențiale cu care ne confruntăm, pornind de la fondul de rulment negativ, la care încă lucrăm, fiind vorba despre salarii neplătite anterior, anumite restanțe la obligația de plată a Guvernului pe creditul BERD. A doua problemă ținea de pierderile operaționale înregistrate în fiecare lună, dar am început să avem profit, deci putem spune că am depășit această problemă. Starea tehnică deplorabilă a materialului rulant, dar și a infrastructurii degradate constituie a treia problemă. În schimb, sunt mândru că problema ce viza cota de piață redusă a fost exclusă, pentru că noi în perioada finală a anului 2021 am avut mai multă marfă decât în prima jumătate. Ne bucurăm că urmează să reînoim materialul rulant, în primul rând, flota de vagoane. Ne aflăm în discuții cu multipli finanțatori ca să organizăm un model de finanțare care ne va permite să aducem vagoane noi în Republica Moldova. Problema cea mai mare este că avem rapoarte financiare nu prea atractive pentru finanțare clasică normală, deși la nivel corporativ nu prea s-a oferit suma de 200-250 milioane de dolari. Dar noi avem nevoie de 4 mii de vagoane noi și 30 de locomotive de manevră, care vor manipula aceste vagoane. În prezent, Î.S "Calea Ferată din Moldova" are 630 de vagoane și altele 100 care se află în reparație, dar termenul lor de exploatare a expirat și în curând va expira și acea prelungire care nu mai poate fi prelungită. În ceea ce privește, transportul de pasageri, restabilim ceea ce putem să fie la nivelul care a fost înainte de începutul pandemiei, în măsura care ne permit măsurile epidemice. Dacă trenul Chișinău –București a repornit, deocamdată cursa Chișinău – Moscova nu poate fi restabilită. Vom discuta cu instituțiile financiare internaționale pentru reabilitatea infrastructurii și de la nordul țării. Planificăm să contractăm în jur de 500 milioane de euro pe durata a 3-5 ani, depinde cum vor decurge toate etapele. Mai întâi de toate trebuie efectuate studii de fezabilitate, licitații și nemijlocit îndeplinirea lucrărilor, ne-am dori mai repede, dar orice procedură implică o anumită perioadă de timp. Când vom avea infrastructura modernizată, vom parcurge la următoarele priorități: electrificarea, reînoirea flotei pentru pasageri, logistica infrastructurii. Fără reabilitarea rețelei, infrastructura lasă de dorit, prin urmare, deocamdată nu poate fi vorba de trenuri noi, mai mult de o 1/3 din rețeaua noastră are limitări de viteză de 15-30 km/h, astfel oricât de bun nu ar fi trenul, cu așa viteză nu va fi atrăgător pentru pasageri” a explicat directorul Oleg Tofilat.
Nici pentru angajați, Î.S "Calea Ferată din Moldova" nu este deocamdată prea atractivă, astfel conducerea instituției își propune să schimbe acest lucru.
”Problema resurselor umane, una din cele 5 identificate, urmează să fie soluționată de asemenea prioritar, din motiv că avem un colectiv relativ în vârstă, circa 55% din angajați au peste 50 de ani, în plus, majoritatea sunt cu studii medii sau chiar incomplete. Numai 14% erau angajați cu studii superioare, prin urmare ne dorim să schimbăm această proporție, vom încerca să majorăm salariile, dar există și alți factori de care depinde calitatea cadrelor umane angajate la Î.S "Calea Ferată din Moldova". Oricum ne propunem să dublăm salariile în acest an” a coinchis Oleg Tofilat.
⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!