Agromanagement

România vrea să cumpere portul Giurgiulești. Cum este văzută intenția

Author: AgroExpert
Expert: Iurie Rija
România  portul Giurgiulești - agroexpert.md

Portul Internațional Giurgiulești are un rol crucial în dezvoltarea comerțului internațional în Republica Moldova, prin accesul direct al importatorilor și exportatorilor moldoveni la un port aflat pe teritoriul țării, oportunitate care contribuie la reducerea costurile logistice, diminuarea prețului la mărfurile importate și sporirea competitivității mărfurilor moldovenești pe piețele internaționale, punctează expertul Iurie Rija.

Portul a fost fondat în 2006 și de atunci a cunoscut o dezvoltare în direcția creșterii capacității de transbordare - în 2021 au fost transbordate 1,4 milioane tone marfă, în 2022- 1,8 milioane tone.

„Cu toate că până în ziua de azi unicul proprietar al portului BERD a făcut investiții de până la 1,4 miliarde euro, mai există multe aspecte care trebuie ameliorate. Spre exemplu, portul nu este conectat cu o linie de cale ferată cu orașul Chișinău, la fel multe companii încarca cu camioanele din depozitele care se afla pe teritoriul portului, ceea ce duce la o productivitate de încărcare mai slabă decât ar putea fi. Cele 1,8 milioane de tone transbordate în 2022 înseamnă de fapt 72.000 de camioane pe an sau 200 de camioane pe zi. Așadar, din motive ecologice și economice,  construcția căii ferate și modernizarea liniilor de încărcare pentru sporirea operativității și reducerea gradului de poluare din zonă sunt strategice”, afirmă expertul.

Totodată, Iurie Rija punctează că avem nevoie de construcția a mai multor cheiuri universale pentru mărirea capacității de transbordare, întrucât, dată cu închiderea porturilor ucrainene, prin portul Giurgiulești tranzitează un volum mai mare de marfă - din Moldova, Ucraina și România.

„Un alt aspect important este segmentul de drum de 100 km la intrare în port care se află în stare dezastruoasă și are nevoie să fie refăcut în regim de urgență. Din păcate, opinia publică a descurajat mult sectorul privat și nu i-a oferit posibilitate deplină de a moderniza capacitățile portului de care acesta a avut nevoie. Mai mult ca atât, portul Giurgiulești a oferit până acum doar servicii de transbordare, dar este nevoie de o extindere până la servicii de armator și achiziții de barje. Așa servicii oferă un plus la valoarea adăugată”, este de părere Iurie Rija.

Expertul în piața cerealelor afirmă că statul nu dă dovadă de acțiuni concrete în direcția îmbunătățirii transportului fluvio-naval în țară.

„Ținem minte cum s-a promis la început de august să se construiască până toamna cheiuri pe Dunăre, de care să profite fermierii pentru reducerea cheltuielilor de transport, dar până acum așa și nu s-a făcut nimic. Propunerea a rămas la nivel de vorbe. Fermieri continua să achite 50- 60 euro/t pentru transport cu camionul a mărfii în Giurgiulești. Strategic pentru țară este ca avantajele portuare ale Dunării să fie integrate în lanț împreună cu afluenții săi - Prut și Nistru până la Palanca, adică să fie construite mai multe puncte de încărcare, astfel explorându-se întreg potențialul fluvial al Moldovei. Economiile la transport ar fi de cel puțin două ori mai mari în comparație cu transportul terestru - iar de aici și rentabilitățile fermierilor vor crește”, explică acesta.

În ultimul deceniu, portul Giurgiulești este un subiect de dispută judecătorească între BERD, operatorul Danube Logistic și compania Bemol, care au făcut fiecare investiții.

„Acest litigiu major este un subiect de discuție aparte, dar este regretabil faptul, că statul nu s-a implicat și nu a monitorizat derularea legală a acestor tranzacții ale unui obiect de importanță strategică națională cu implicare directă a garanțiilor cu banii publici. Din mai 2021, proprietarul portului este 100% BERD și acesta din start a dat dovadă de intenția de a transmite activul portul Giurgiulești unui investitor străin, printre care a fost și businessmanul ucrainean IGOR Kolomoiski și grupul Yildirim din Turcia. Ultimii care au înaintat o cerere către Guvernul Moldovei pentru a discută o eventuală achiziție aportului”, mai dezvăluie expertul.

Totodată, Iurie Rija susține că și România manifestă interes față de port.

„În viziunea mea este cel mai de încredere investitor. Desigur, guvernul României și organele vamale ale țării au și ele multe probleme la care nu se pot ajusta exportatorii din Moldova. Cel mai stringent aspect este vama română extrem de lentă, în care se pune accent mai mult pe legislația muncii, pauze de masă și cafea care reduc operativitatea exportatorilor din Moldova, iar guvernul roman nu crește numărul de personal și schimburi.

 

În cazul în care România are interes economico-financiar și nu geopolitic în achiziția activului portului Giurgiulești, consider că este o oportunitate reciproc avantajoasă atât pentru România, cât și pentru Moldova. Cine nu ar fi proprietarul, ori rezident, ori nerezident, pentru țară va fi mai oportun acel proprietar, care este capabil să facă investiții mai mari în infrastructura portuară.

 

Prin urmare, inițiativa României de a prelua portul este bună, doar în condiția în care există intenția concretă de a investi în port și infrastructura portuară și de a oferi mai multor traideri și fermieri din Moldova și România să iasă la o colaborare cu scopul obținerii unor avantaje economice reciproce fără interese geopolitice. Todată, în cazul în care tranzacția va avea loc, este nevoie ca legalitatea acesteia să fie urmărită cu atenție de opinia publică și autoritățile statului, pentru a evita recurgerea la scheme dubioase și paradise fiscale cum a fost până acum”, a conchis Iurie Rija.

⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!

⚡️ Urmărește știrile Agroexpert pe ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!