„Prunele moldovenești câștigă în mod evident importanță în comerțul cu fructe din Germania. În ultimii ani, țara est-europeană a devenit o sursă recunoscută de fructe sâmburoase de înaltă calitate atât pentru sectorul de procesare, cât și în cel de fructe proaspete. Grupul de comerț cu ridicata din Germania de Est Macoo LLC a recunoscut această tendință de la început și acesta este al doilea an de colaborare cu succes cu mai mulți parteneri de încredere din Moldova. Chiar și în acest an excepțional, paralizat de Corona, compania a reușit să își mărească considerabil volumul de vânzări”, spune directorul general al Mavoo LLC, Marco Henschke.
Atunci când s-a finalizat sezonul pentru prunele de origine locală, Macedonia a devenit cea mai important sursă de import, până în săptămâna 39. Începând cu săptămâna 38, primele loturi de prune moldovenești au intrat pe piața Germaniei:
„La început a existat o mică concurență din partea ofertelor bosniace și poloneze, dar produsul moldovenesc a fost cel mai convingător în ceea ce privește calitatea. În ceea ce privește prețul, fructele moldovenești au fost cu 15% mai scumpe decât anul trecut. Cu toate acestea, fiecare client a lăudat calitatea prunelor, iar clienții noștri au obținut marje de profit de 20-30% la comerțul cu ridicata în piețe”, menționează Henschke.
Prunele moldovenești ajung în principal la intermediari sau în magazinele alimentare cu amănuntul. Aceasta înseamnă că nici reglementările Corona și nici închiderea industriei hoteliere nu au afectat prea mult acest segment.
Volum în creștere și sezon mai lung de comercializare
Clienții existenți și-au mărit considerabil volumul de prune achiziționate față de anul precedent, iar clienții noi au fost convinși de gustul și calitatea prunelor moldovenești. Henschke notează că a observat că prunele moldovenești sunt în special căutate pe piețele angro din sudul Germaniei. Ultimele livrări de prune au fost făcute la mijlocul lunii noiembrie, cu patru săptămâni mai târziu decât anul trecut.
„Am reușit să vindem aproape 500 de tone de prune din Moldova anul acesta, ceea ce reprezintă o creștere a volumului de 20-30 la sută față de anul trecut. Am fi putut cu ușurință să importăm încă 200 de tone, dar sezonul de prune pur și simplu s-a încheiat”, a spus Marco Henschke.
Marco Henschke a preluat compania Macoo de la fondatorii săi olandezi în 2019 și de atunci a extins activitățile de afaceri. Compania are în prezent nouă locații în toate orașele importante din estul Germaniei, precum și clienți pe multe piețe angro germane.
Sezonul 2020 a fost benefic pentru exportul de prune din R. Moldova. Fructele moldovenești au reușit să ajungă pe tot mai multe piețe în acest sezon: Italia, Franța, Croația, Polonia, Germania, Austria, România. Până la mijlocul lunii octombrie au fost exportate peste 43 mii tone de prune, mai mult de jumătate dintre ele au ajuns pe piața Uniunii Europene.