Moldova

Calvar pentru exportatorii de fructe, care se tot repetă

Author: Tatiana Cojocaru
 fructe blocate in vama- agroexpert.md

29 de camioane cu produse perisabile au staționat ore în șir la vama Leușeni, din motiv că unii transportatori au avut blocaje birocratice, cel puțin așa explică exportatorii de ce s-au creat întârzieri la autoritățile vamale române. Pe de altă parte, operatorii economici au trebuit să folosească alte garanții vamale anume din cauză că au stat peste 17 ore în rând, fără să cunoască motivul. Victor Cazacu, managerul unei companii exportatoare ne-a comunicat că problemele în vamă nu sunt de astăzi, ci începând cu 10 septembrie. Ba mai mult, exportatorul susține că situații similare apar când începe exportul fructelor de sezon.

Potrivit exportatorilor, deși este stabilit de câțiva ani că pentru transportarea produselor perisabile, funcționează culoare speciale, coridorul verde, dar și cel pentru agenții economici autorizați (AEO), în realitate blocajele există mai ales, în perioada când încep exporturile masive de fructe.

„Problema există de mult timp, chiar și vara, în iunie, când am exportat cireșe, la fel s-a întâmplat, blocaje care ne creează  impedimente grave, căci noi avem stabilită nu ziua, dar ora când fructele trebuie să ajungă la depozitul companiilor cu care avem contracte în străinătate. În august nu prea am avut exporturi, iar din 10 septembrie, din nou aceeași situație, camioanele staționează ore în șir. Vă dați seama, acum camionul care a stat nemișcat în vamă de peste 17 ore, când va ajunge la destinație, ce se va înâmpla? Vom plăti penalități pentru fiecare oră de întârziere. Și starea fructelor, desigur că va fi afectată, dar când solicităm implicarea autorităților noastre, răspunsul este mereu la fel, se lucrează pentru a remedia problema. În realitate, nu se iau măsuri, nu se coordonează cu partea română, la ce bun mai avem noi control vamal comun, dacă procedura de verificare este permanent dublată, atât de serviciile noastre vamale, cât și cele fitosanitare. Evident că nu se vor schimba lucrurile dacă nu se va interveni de la nivel înalt, din păcate. Este un calvar care se repetă pentru exportatorii noștri, din an în an se complică procedurile. Întrebarea este până când?!”, a declarat exportatorul Victor Cazacu.

Problemele exportatorilor afectează și imaginea țării per ansamblu, căci din motivul nerespectării contractelor cu statele europene, acestea le-ar putea rezilia dacă se va repeta întârzierea livrărilor de fructe.

„Laboratorul din Republica Moldova este defectat din luna iunie și practic nu depistează toate substanțele nocive, din acest motiv, în cazul dacă unii producători utilizează pesticide nepermise în UE, apare alt risc, căci din 600 de substanțe se pot depista doar 80-100 în prezent. Încă din vară, când am exportat cireșe în Italia, am aflat despre acest lucru. De asemenea, am înțeles că la partea română, se creează blocaj ba pentru că sistemul lor cade, ba că este lipsă de personal, o singură persoană verifică ambele coridoare, cel verde pentru fructe perisabile, dar și cel pentru Agenții economici autorizați, cu anumite facilități. Și chiar controlul fitosanitar, tot de o persoană este efectuat. Ca să vă imaginați, vameșii noștri permit la câte 5 camioane să treacă mai departe, dar uneori chiar și pe podul peste Prut sunt camioane care staționează, tot podul este blocat. Fără intervenția autorităților noastre care să ceară tranșant autorităților din România să se implice pentru soluționarea acestor probleme, nimic nu se va schimba. Noi ca furnizori de fructe vom plăti în continuare penalități, vom risca să ne pierdem partenerii comerciali europeni și în final, întreaga țară va avea de pierdut, căci vom fi catalogați ca exportatori neserioși”, a subliniat exportatorul Victor Cazacu.

Exportatorii au încercat să găsească soluții pentru a porni camioanele din vamă, care au stat blocate începând cu data de 28 octombrie, astfel astăzi au apărut fotografii cu mijloacele de transport de marfă pe mai multe pagini de socializare.

„Azi dimineață am primit zeci de fotografii de la exportatorii noștri, care suportă indiferența autorităților. Am înțeles că după ce am făcut și eu publicare pe Facebook, au început să se miște lucrurile acolo în vamă. Este foarte straniu că exact cu 3 ani în urmă, s-a convenit că pentru transportarea produselor perisabile, la vamă va funcționa un culoar special verde. Iată că din 10 septembrie 2025, ceva s-a schimbat și transportarea fructelor s-a transformat într-un calvar pentru exportatorii noștrii. Am înțeles că autoritățile abilitate sunt demult la curent cu problema respectivă, însă probabil perioada electorală și post-electorală este considerată la ei ca un fel de пересменка, când responsabilitatea este una limitată și nimeni nimic nu controlează”, a declarat Alexandru Slusari, fostul director executiv al Asociației „Forța Fermierilor”.

⚡️ Urmărește știrile Agroexpert pe ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!