Seceta repetată se numără printre provocările majore cu care se confruntă agricultorii, pe lângă problemele cauzate de războiul din țara vecină, costurile exagerate la produsele fitosanitare, criza motorinei și afectarea lanțului logistic al exporturilor. Rezervă scăzută de apă în sol (seceta pedologică) a afectat zeci de mii de hectare din Republica Moldova. Recolta de grâu, deja adunat aproape în totalitate, este cantitativ mai mică la hectar cu circa 35-55%, în funcție de raion. Și porumbul este compromis în acest an, recolta de floarea soarelui având perspective la fel de proaste, potrivit experților. Totuși datorită faptului că anul trecut, au fost înregistrate rezultate foarte bune la toate culturile agricole, aprovizionarea națională nu este în pericol. Despre acest lucru ne-a comunicat Igor Grigoriev, președintele Asociației Exportatorilor și Producătorilor de Produse Agricole și Cerealiere “Agrocereale”, care a îndemnat producătorii agricoli să acționeze cu mult calm, iar autoritățile să fie atente la necesitățile urgente ale fermierilor.
”Noi am avut o roadă bogată anul trecut, fapt ce acum va servi ca un colac de salvare sau de atenuare pentru securitatea alimentară națională. Într-adevăr, potrivit estimărilor, recolta de porumb va fi de 3-4 ori mai mică decât anul trecut. Însă stocurile din țară nu s-au epuizat, producătorii agricoli dețin anumite cantități în depozite și chiar dacă recolta a fost compromisă, oricum vom dispune de volumul necesar pentru consumul intern. În plus, în nordul Ucrainei, în regiunile Jitomir, Cernăuți, porumbul s-a dezvoltat destul de bine. În contextul războiului, exportul produselor agricole din Ucraina are loc prin țara noastră, cu un preț destul de accesibil. Dacă va fi necesar, un anumit volum de porumb care va tranzita Republica Moldova în această perioadă, va putea fi procurat fără probleme pentru necesitățile interne, dar accentuez, dacă va fi nevoie. De asemenea, pot adăuga, că producătorii noștri, care sunt și exportatori, ocupându-se de exportul acestor cantități de porumb, vor genera anumite contribuții financiare la bugetul de stat. Este regretabil faptul că avem această secetă care persistă ani la rând, probabil se cer măsuri de perspectivă, cum ar fi trecerea la anumite soiuri de culturi agricole cu toleranță mai mare la secetă și o rezistență mai puternică împotriva condițiilor meteo nefavorabile. Pe de altă parte, sistemele de irigare sunt absolut necesare și despre acest lucru se discută insistent, chiar ministrul Vladimir Bolea permanent la discuțiile publice cu fermierii, menționează că investițiile agricultorilor trebuie să includă și sisteme de irigare, pentru care statul alocă mijloace financiare sub formă de subvenții” a subliniat Igor Grigoriev.
Referitor la exportul de cereale, inclusiv de porumb, în contextul crizei regionale, președintele Asociației Exportatorilor și Producătorilor de Produse Agricole și Cerealiere “Agrocereale”, Igor Grigoriev a declarat că se depun eforturi mari pentru a compensa prețurile mari la transport și cele mici pentru grâul din cauza stocurilor care vin din Ucraina.
”Scăderea prețurilor la cereale s-a întâmplat la nivel mondial, ceea ce a făcut ca producătorii noștri să își păstreze producția, în așteptarea unor majorări de preț, chiar și după ce a fost anulată interdicția de a exporta, care a durat mai mult decât am așteptat. Cu părere de rău, în condițiile în care Banca Centrală a Ucrainei a devalorizat intenționat hrivna pentru a promova exporturile, nu știm dacă așteptarea merită, în cazul când producătorul are multă producție depozitată. Incertitudinea legată de războiul din Ucraina afectează pe toți producătorii, dar mai ales pe cei exportatori. Da, au fost numeroase probleme în această perioadă pe întregul lanț logistic, da, au fost mii de tone de grâu din Ucraina, care a îngreunat mult exportul pentru producătorii noștri. Dar să nu neglijăm măsurile luate de autorități, pentru exportul prin portul de stat de la Giurgiulești, care are o capacitate de 600.000 de tone anual, a fost demarată procedura de creare a unei zone de control vamal, astfel încât să se elimine așteptarea până la sosirea întregii cantități de marfă, iar camioanele că poată fi descărcate rapid, pe măsură ce ajung în port. Pentru facilitatea activității, s-au purtat negocieri cu partea română pentru fluidizarea traficului. Discuții suplimentare cu partea română sunt necesare pentru extinderea infrastructurii portului Galați și precum și a infrastructurii de acces, necesară atât în contextul crizei provocate de războiul din Ucraina, dar și ulterior, în condiții de pace. Am mai spus și voi repeta până vom fi auziți, sunt necesare investiții serioase pentru dezvoltarea terminalelor de încărcare feroviare, dar și a cheiurilor temporare pentru încărcarea cerealelor. O barjă de câteva sute de tone care este încărcată la un chei temporar înseamnă câteva zeci de camioane care nu vor mai încărca infrastructura rutieră, în condițiile în care oricum prețurile la transportul rutier au crescut foarte mult. În plus, în acest fel, se reduc și cozile de zeci de camioane din punctele vamale” a menționat Igor Grigoriev.
⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!