Moldova

Producători moldoveni, prezenți la Anuga 2025

Author: Tatiana Cojocaru
Expert: Iurie Fală
Expozitia Anuga 2025

Standul național „Pomul vieții” este prezent în perioada 4–8 octombrie 2025, la Anuga, una dintre cele mai mari expoziții agroalimentare din lume, desfășurată la Köln, Germania. Companiile moldovenești, care ne reprezintă țara, etalează o gamă variată de produse, precum: fructe uscate, sucuri, conserve, snackuri, patiserie, miere și alte derivate apicole, nuci, semințe, țuică și condimente.  Prezența țării noastre la Köln este posibilă datorită sprijinului oferit de UMAEF – Ukraine-Moldova American Enterprise Fund și Agenția de Investiții a Republicii Moldova.

Asociația „Moldova Fruct” organizează pentru a patra oară participarea companiilor moldovenești la expoziția internațională, unde peste 8 mii de companii din 110 țări, își prezintă oferta comercială pe o suprafață brută de 290 mii m². Timp de cinci zile, peste 140 mii de vizitatori și profesioniști din domeniu sunt așteptați să ajungă la Anuga.

„Anuga este na dintre cele mai importante expoziții pentru sectorul agroalimentar din Republica Moldova. Pentru companiile participante, evenimentul înseamnă nu doar oportunitatea de a-și prezenta produsele, ci și de a lua legătură atât cu clienți existenți, cât și cu potențialii parteneri. Prin degustările organizate la stand, producătorii moldoveni primesc opinii profesioniste despre calitatea și gustul produselor lor, iar în același timp pot identifica parteneri pe întreg lanțul valoric –  de la producție până la distribuție. Ne așteptăm ca participarea la ANUGA să consolideze imaginea Republicii Moldova ca producător de produse naturale, gustoase și de înaltă calitate”, a declarat Iurie Fală, director executiv, Asociația „Moldova Fruct”.

În 2024, Republica Moldova s-a situat pe locul 8 mondial la exportul de prune uscate. Acest produs alimentar a ajuns pe piețe importante precum: România, Ucraina, Bulgaria, Italia și Maroc. Iar dacă în 2020, țara noastră exporta volume mai mici, anul trecut am reușit nu doar o creștere de 6% în cantitate, dar și o dublare a valorii livrărilor. Această evoluție demonstrează că prunele uscate din Moldova câștigă recunoaștere prin calitate și își consolidează poziția pe piețele cu cele mai înalte cerințe, cum este Uniunea Europeană.

„Am venit cu fructe uscate, precum: prune, pere, inclusiv în dimensiuni noi, cum sunt cubulețele din prune uscate și mere. Pruna este regina standului nostru, iar interesul este mare din partea Bulgariei, Serbiei, Macedoniei și SUA. Deja am semnat contracte pentru prune uscate cu parteneri din regiune. Sperăm să fie și mai productiv evenimentul în zilele următoare”, a menționat Dorin Cibotaru, fondator Nisvinex SRL.

„Este prima noastră participare la Anuga și venim cu nuci și prune procesate, pe care până acum nu le-am prezentat pe piața europeană. Vizitatorii din Norvegia, Spania, Suedia, Germania, Albania, Serbia și România au reacționat foarte bine, iar interesul manifestat ne oferă șansa de a transforma contactele obținute în colaborări concrete, în ciuda concurenței puternice din Chile și China”, a relatat Ion Bivol, director Bivcom Prim SRL.

Și conservele din fructe și legume, produse în Republica Moldova au ajuns să fie expuse la Anuga 2025.

„Standul nostru cu sucuri naturale, nectare și băuturi, dar și conserve din fructe și legume, a atras un număr record de vizitatori din Statele Unite, iar interesul manifestat ne încurajează să ne extindem în Spania, Franța, Germania și Canada. De asemenea, am avut ocazia să ne întâlnim și cu partenerii noștri din Ucraina și România”, a menționat Doina Neaga, Director la „Natur Bravo”.

„Este prima noastră participare la Anuga și venim cu produse precum condimente, uleiuri presate la rece și humusuri, grupate în patru categorii de produse. Am observat că vizitatorii sunt mai interesați de materie primă ieftină decât de produse finite, dar am adunat multe contacte și ne propunem să îmbunătățim oferta pentru viitor”, a relatat Alexei Stratulat, director general la Secret Element SRL.

„La Anuga suntem prezenți 4 exportatori de miere, membri ai Asociației exportatorilor de miere, inclusiv Casa Albinii. Reprezentăm brandul de țară „Miere de Albine” cu diferite varietăți de miere, mixuri, polen, nucușoare cu miere și miere în fagure. Ne dorim să demonstrăm că produsul din Moldova este apreciat și să consolidăm poziția producătorilor noștri pe piața europeană”, a menționat Vitalie Popa, Director Casa Albinii SRL și Președinte al Asociației Exportatorilor de Miere.

„Participăm cu miere de albine, deși anul acesta roada a fost mai slabă decât de obicei. Chiar și așa, interesul vizitatorilor rămâne mare, iar noi continuăm să stabilim relații cu diferiți parteneri din Uniunea Europeană”, a afirmat Nicanor Negru, manager general Regina Naturii SRL.

În acest an, tema expoziției este „Creșterea Durabilă”, iar organizatorii îi încurajează pe participanți, producători, distribuitori, comercianți și profesioniști HoReCa să discute despre trenduri, inovații și să stabilească noi parteneriate.

⚡️ Urmărește știrile Agroexpert pe ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!