În anul 2023 s-a înregistrat o creștere semnificativă la exportul de struguri. Viticultorii din Republica Moldova reușind să exporte circa 55 de mii de tone. Aceștia susțin că produsele noastre sunt de o calitate superioară, însă mai avem de muncit la capitolul promovare pentru a face față diferențelor dintre strugurii noștri și cei de pe piața externă.
Exportatorul de struguri Liubomir Vaipan susține că 2023 a fost un an extrem de reușit, bazat pe calitatea excepțională a strugurilor de masă care au fost vânduți cu succes, 80% dintre aceștia fiind exportați către piața Uniunii Europene și 20% realizați piața locală.
Exportatorul a subliniat esența parteneriatelor solide, menționând colaborarea strânsă cu o altă companie producătoare de struguri din Republica Moldova. Împreună, au furnizat strugurii către diverse piețe europene, inclusiv Polonia, România, Germania, Spania, Olanda și Croația.
„Avem suficienți parteneri, dar oferta noastră nu poate satisface cererea crescută din partea românilor, germanilor, francezilor, olandezilor, spaniolilor și altora, fapt pentru care exportăm împreuna cu Frudova S.R.L. Desigur, suntem interesați să extindem țările unde ajung strugurii noștri, însă este esențial să avem o marfă de calitate, iar momentan nu dispunem de stocuri suplimentare pentru a satisface noi parteneriate. Situația actuală ne impune să ne concentrăm pe îndeplinirea cerințelor clienților existenți înainte de a explora noi parteneriate sau a dezvolta alte colaborări”, spune Liubomir.
Partenerul său, Vlad Vedrașco, a caracterizat sezon ca fiind unul atipic, cu fluctuații neobișnuite ale prețurilor. Cu incertitudinea generată de un embargo impus de Federația Rusă, exportatorul a subliniat importanța maturității în gestionarea producției în perioadele cu prețuri favorabile.
„Este un sezon remarcabil, atipic prin prisma faptului că, în toată experiența mea, nu am întâlnit niciodată o fluctuație a prețurilor atât de dinamică precum cea din acest sezon. În viitor, nimeni nu poate anticipa cu exactitate evoluția situației, având în vedere embargoul impus recent de Federația Rusă, care cu siguranță va afecta oferta și cererea. Vom urmări evoluția dinamicii, însă în general, pentru cei care au fost prevăzători și au gestionat producția în perioadele cu prețuri favorabile, acesta este un sezon foarte bun”, punctează administratorul Frudova S.R.L.
Exportatorul a evidențiat că succesul exportului depinde de menținerea calității și a unui ambalaj potrivit pentru fiecare piață.
„Producătorii moldoveni au învățat să prioritizeze calitatea. În ultimii trei ani, am observat o evoluție remarcabilă în ceea ce privește calitatea strugurilor noștri și ambalajul, comparabilă cu standardele italiene, de exemplu. Există progrese semnificative, inclusiv numeroase centre de ambalare care lucrează în regim full-time pentru ambalarea și comercializarea strugurilor noștri. Cu toate acestea, există un aspect care ne lipsește, și anume promovarea produsului nostru și comunicarea eficientă despre acesta. Produsul nostru este diferit față de cele din Europa sau America, iar înainte de a-l vinde pe piață, este esențial să comunicăm și să explicăm așteptările clienților sau să-i încurajăm să încerce produsul. Chiar dacă nu avem încă această componentă a comunicării, sunt convins că în anii următori accentul se va pune pe marketing, ambalare, promovare și vânzarea produsului către noii clienți care nu au încercat încă produsul”, a mai declarat Vlad Vedrașco.
Concluzia exportatorului a fost că efortul concentrat în cadrul unor grupuri mari de producători este esențial pentru a obține impact și rezultate pozitive în marketing, vânzare și promovare.
„Consider că o abordare concentrată, prin formarea unor grupuri mari de producători, poate să aducă rezultate semnificative în marketing, vânzare și promovare. Este esențial să avem obiective bine definite și să concentrăm eforturile și energia în această direcție, evitând diluarea efortului segmentat pentru fiecare producător mic. Un efort concentrat generează impact și rezultate notabile”, a punctat Vlad Vedrașco.
Subiectul legat de marketing și strategii de piață a fost abordat în cadrul conferinței „Business-ul Fructelor”, în perioada 7-8 decembrie: Iată cum arată radiografia sectorului în 2023
Evenimentul a găzduit pomicultori, importatori și exportatori de fructe, experți notorii din țară și de peste hotare și conține subiecte de interes precum sunt ultimele tendințe din sector, creșterea competitivității fructelor moldovenești, soiuri noi, inovații în protecția livezilor împotriva bolilor și riscurilor climaterice și multe altele.
AGROEXPERT este partener media al evenimentului.
⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!