Prețuri și Tendințe

Exporturile navale ale RM se îndreaptă spre noi recorduri

Author: Fiodorov Ilinca
Expert: Iurie Rija
Exporturile navale ale RM se îndreaptă spre noi recorduri - agroexpert.md

Exportul mărfurilor prin intermediul transportului naval a luat amploare în ultimii ani în R. Moldova. Volumul exportat în primul semestru 2024 a atins 925,4 mi tone prin intermediul a 472 de corăbii ieșite. Acest rezultat practic se egalează cu cifrele atinse în întregul an 2022 - 992,2 mii tone marfă sau 485 de corăbii, susține expertul în agro-market Iurie Rija.

Printre mărfurile care se livrează pe cale navală se numără - cereale, produse din prelucrarea floarea-soarelui, DDGS, animale vii, motorină, fier uzat. Cota predominantă a acestor exporturi, cu o pondere de 66-79% o reprezintă cerealele, care înregistrează și un ritm mai mare de creștere.

Ce ține de importurile pe cale navală, acestea sunt mai reduse comparativ cu volumele exportate. În ianuarie - iunie 2024 în porturile din R. Moldova au intrat 288 de corăbii cu 555 mii tone marfă - materiale de construcție (gribură, nisip, pietriș), benzină, motorină, fertilizanți, cărbune, sare, zahăr, etc.

„Analizând activitatea porturilor Giurgiulești și Ungheni în parte, se observă o specializare a acestora - portul Giurgiulești operează atât cu cereale, cât și produse din prelucrarea acestora (ulei, șrot, DDGS), pe când portul Ungheni este specializat mai mult pe cereale și zootehnie”, susține Iurie Rija.

Portul Giurgiulești primește volume mai mari de marfă - în primul semestru 2024 - 616,9 mii de tone, iar portul Ungheni- 308,5 mii tone în aceeași perioadă. Rezultatele spectaculoase ale portului Giurgiulești sunt determinate de faptul că de aici sunt exportate în exclusivitate volume mari de ulei și șrot de floarea soarelui, iar investițiile depășesc cifra de 63 milioane de dolari.

Citește și: Analiză | Cerealele moldovenești se exportă predominant pe cale navală

Ce ține de portul fluvial Ungheni - aceasta este o întreprindere de stat profitabilă, specializată în transportul pasagerilor precum și a încărcăturilor cu cereale. În ciuda investițiilor reduse, ritmul de creștere a volumului cerealelor ieșite prin port este în creștere. În 2023 au fost transportate 312 mii tone cereale, ce este cu 68,9% mai mult comparativ cu 2022, iar în primul semestru 2024 volumul cerealelor a atins 303,6 mii tone, ce practic echivalează cu rezultatul înregistrat pentru întregul an precedent.

„Valorificarea potențialului naval al râului Prut, extinderea investițiilor în infrastructura portuară, în special în portul Ungheni și pe porțiunile LeovaGiurgiulești va duce la evitarea congestiei portuare, ce până la urmă va stimula creșterea volumului de marfă tranzitat, creând astfel noi oportunități economice”, a conchis expertul.

⚡️ Urmărește știrile Agroexpert pe ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!