Pentru agricultorii din R. Moldova este important să urmărească evoluția diferenței între prețul cerealelor DAP Giurgiulești și la paritatea DAP sau CIF Constanța, întrucât de această diferență depinde stabilirea prețului la cereale în țară. De această părere este expertul în agro-market Iurie Rija.
„Deși costurile transportului fluvial s-au diminuat din sfârșitul lunii octombrie 2023, diferența între prețul de la Giurgiulești și Constanța în luna noiembrie a crescut: pentru porumb- cu 8 $/t (pe 15 noiembrie constituie 53,7 $/t, pe 16 octombrie- era 45,7 $/t); pentru floarea soarelui diferența de preț s-a mărit mai mult cu 17,1 $/t (pe 15 noiembrie este de 60 $/t, o lună în urmă a fost 42,9 $/t)”, subliniază expertul.
Diferența de preț la cereale între porturile Giurgiulești și Constanța reprezintă prețul transportului fluvio-maritim, perfectarea actelor de export, costurile de transbordare din barjă mica fluvială în navă maritimă, serviciile portuare în porturile dunărene și profitul traiderilor.
Prețurile la culturi în punctele de vânzare Giurgiulești și Contanța (porumb și floarea soarelui)
„Desigur, exportul mărfii cu barja are un specific mai complex decât exportul cu camionul. Aici avem de perfectat consomanentul (bill of lading)- documentul esențial eliberat de către transportatorul maritim către expeditorul sau beneficiarul mărfurilor și care servește în mai multe scopuri- ca o confirmare a contractului de transport, document de proprietate, document de livrare până la portul de destinație, precum și document de încărcare- cu indicarea detaliilor despre cantitatea, calitatea și condiția mărfurilor, precum și instrucțiuni speciale pentru manipularea și livrarea acestora”, afirmă Iurie Rija.
Un alt document obligatoriu este Cargo manifestul, care conține informații despre toate mărfurile încărcate pentru gestionarea și controlul mărfurilor pe timpul transportului și pentru îndeplinirea cerințelor vamale și reglementărilor internaționale (descrierea mărfurilor, informații despre expeditor și destinatar, numărul și tipul containerei, detalii despre porturile de încărcare și descărcare, data de încărcare și data de sosire estimate, instrucțiuni speciale sau condiții de manipulare).
La fel, pentru transportul naval obligatoriu se antrenează o companie de surveyor, cu servicii destul de costisitoare, care verifică marfa și vasul și eliberează o serie de certificate, cu atestarea corespunderii borbului navei cu condițiile igienice corespunzătoare, precum și calitatea, cantitatea, și inofensivitatea cerealelor încărcate cu condițiile din contract. Certificatele respective sunt aprobate de organizația internațională de comerț și industrie GAFTA.
Alte documente obligatorii pentru exporturile pe cale navală sunt asemănătoare cu cele elaborate pentru exporturile pe cale terestră, și anume - declarația vamală, invoice-ul, certificatul fitosanitar, EURO-1 (dacă e cazul).
„Costurile pentru perfectarea documentelor ajung în mediu la 1-2 euro/t. Un alt cost- cel al serviciilor portuare la Giurgiulești/Reni variază în mediu la 5 euro/t. Logistica fluvială pe ruta Giurgiulești - Constanța costă la moment 30-35 euro/t. În total cheltuielile respective fac 42 - 45 euro maxim, iar restul constituie profitul traiderului”, punctează Rija.
Potrivit lui, în condiția în care costul frahtului scade, celelalte cheltuieli rămân constante, iar diferența la paritatea DAP Giurgiulești și DAP Constanța crește, asta vorbește despre faptul că și activitatea traiderilor din R. Moldova devine mai profitabilă.
„În acest sens, în lumina creșterii profiturilor traiderilor de cereale, este necesar să se ia în considerare o revizuire a prețurilor de achiziție a cerealelor de la fermierii din R. Moldova. Acest demers ar asigura o distribuție mai echitabilă a profiturilor, în contextul în care este nevoie să se mențină un echilibru pentru a susține viabilitatea agriculturii și a asigura că agricultorii primesc o remunerare justă pentru munca lor”, a conchis Iurie Rija.
⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!