
Republica Moldova intră în sezonul 2025/2026 cu o povară suplimentară: scumpirea accelerată a transportului internațional. Dacă prețurile globale la cereale tind să rămână sub presiunea unei oferte crescute, pe plan local, costurile logistice vor crește pronunțat, reducând astfel marja de profit a fermierilor moldoveni și afectând competitivitatea exportatorilor. De această părere este expertul în agro-market Iurie Rija.
Potrivit lui Rija, una dintre cele mai vizibile provocări este scăderea nivelului apei pe principalele rute fluviale utilizate pentru export. Porturile moldovenești de la Giurgiulești și Ungheni încep deja să resimtă efectele hidrologice ale verii. Dacă în prezent este posibilă încărcarea a circa 5 000 de tone de cereale pe barjă, estimările arată că, într-o lună, acest volum riscă să coboare la 3 000 de tone, în condițiile actuale de secetă și scurgere scăzută pe Dunăre și Prut. Reducerea de capacitate înseamnă automat o creștere a costului pe tonă transportată și ca rezultat- scăderea prețurilor finale plătite de exportatori către fermieri.
„La contextul dat se adaugă o nouă măsură anunțată de autoritățile din Turcia: majorarea tarifelor pentru tranzitul navelor prin strâmtoarea Bosfor, începând cu 1 iulie 2025. Noul tarif de 5,83 dolari/tonă afectează direct operatorii ce utilizează porturile dunărene pentru a ajunge la Marea Neagră. Pentru Republica Moldova, care nu dispune de porturi maritime proprii și se bazează aproape exclusiv pe infrastructura fluvială a Dunării și a canalului Sulina, aceste costuri suplimentare sunt dificil de evitat. În timp ce Ucraina are posibilitatea de a redirecționa volumele prin porturi maritime precum Ciornomorsk sau Pivdennyi, Moldova rămâne dependentă de o infrastructură care devine tot mai costisitoare”.
Iurie Rija afirmă că, deja, la Giurgiulești se resimt nu doar efectele nivelului scăzut al apei, ci și impactul comisioanelor suplimentare percepute în punctele de control din Tulcea, precum și tarifele tot mai mari aplicate pentru accesul pe Canalul Sulina.
În plus, odată cu apropierea sezonului de vârf al exporturilor agricole, transportatorii se așteaptă la o creștere a cererii pentru capacitățile logistice, factor care va alimenta și mai mult dinamica ascendentă a tarifelor. Estimările actuale indică o majorare cuprinsă între 5 și 10 dolari pe tonă în ceea ce privește costul de transport.
Potrivit lui, suplimentar se adaugă un factor financiar deloc neglijabil: deprecierea dolarului. Dacă în aceeași perioadă a anului trecut (iunie 2024) un dolar valora 17,93 MDL, astăzi cursul a coborât la 16,83 MDL. Spre exemplu, pentru un trader care vinde grâu la prețul internațional de 180 USD/tonă, încasările au scăzut de la 3.227 de lei/tonă anul trecut, la 3.029 de lei/tonă în prezent – o diminuare de peste 6%. Diferența este mare, mai ales într-un sezon în care costurile de producție au rămas ridicate, iar prețurile la poarta gospodăriei sunt deja afectate de presiunea recoltei globale.
„Toți factorii enumerați – de la costurile logistice în creștere și limitările infrastructurii, până la influența cursului valutar – conturează o perspectivă complexă pentru exportatorii moldoveni de cereale și oleaginoase. Deși recolta se anunță favorabilă din punct de vedere agronomic, rezultatul economic final depinde tot mai mult de contextul extern”, a conchis expertul.