Tehnică agricolă

De la câmpuri agricole, la ghețari: Câteva tractoare Case IH operează în Antarctica

Author: AgroExpert
tractoare Case IH Antarctica - agroexpert.md

Atunci când inginerii proiectează tractoare agricole, aceștia iau în calcul de obicei condițiile dificile ale câmpurilor, implantând rezerve de rezistență și durabilitate, care să facă posibilă operarea pe pante abrupte, în condiții de noroi, ploaie și temperaturi atipice. Probabil niciun inginer de tehnică agricolă nu-și imaginează că cineva va cumpăra tractoare agricole pentru a le exploata în Antarctica. Nu pentru agricultură, evident, ci pentru misiuni cu totul diferite față de cele pentru care au fost create.

Acum o lună Case IH a lansat cel mai puternic tractor agricol din lume — Steiger Quadtrac 715. E un model cu patru șenile în loc de roți, pentru a crea mai puțină presiune pe sol și a avea aderență suplimentară şi are un motor de 715 CP putere nominală, cu 778 CP putere maximă. Modelele Steiger Quadtrac mai cuprind și versiuni cu motoare mai puțin puternice, iar un asemenea model a devenit preferatul Antarcticii, scrie piataauto.md.

E vorba de versiunea Steiger Quadtrac 500, un tractor aproape identic în construcție, dimensiuni și configurație a șenilelor, dar cu o putere de 500 CP nominali, scoși de motorul său diesel.

Alegerea neobișnuită a unor tractoare agricole pentru Antarctica le aparține australienilor, care au o bază de operare pe continentul sudic și dispun de un aeroport și de o pistă suplimentară de aterizare pentru avioane mai mici. Ei s-au inspirat de la americanii de la o bază de studii geofizice din Antarctica, care au făcut o alegere pentru tractoare similare, dar mai puțin puternice la începutul anilor 2010 și le-au exploatat cu bine. Doar că acum misiunea cu aeroporturile mai îndepărtate e mult mai dificilă.

În Antarctica aeroporturile au piste de operare create direct pe zăpadă și gheață, însă aceste piste trebuie tasate în permanență, pentru a le fortifica și a le menține viabile pentru a susține greutatea avioanelor care decolează sau aterizează pe ele. Mentenanţa acestor piste antarctice e o muncă uriaşă, care necesită vehicule foarte puternice, cu aderenţă mare, care să nu fie nici prea grele pentru a deteriora ele înseşi pista, nici prea uşoare pentru a nu mai avea aderenţă pentru a împinge utilajele necesare.

Astfel, australienii au considerat că tractoarele Steiger Qutrac sunt potrivite solicitărilor foarte atipice pe care le au ei pentru acel aeroport arctic. Aceştia au contactat compania americană pentru a comanda 3 asemenea tractoare, însă le-au solicitat adaptări speciale ale acestor tractoare, pentru a putea funcţiona ireproşabil la temperaturi de - 40, - 50 de grade Celsius și chiar mai jos!

Inginerii au trebuit totuși să gândească toate adaptările posibile şi au reconfigurat toate conductele dintre componentele motorului, lărgindu-le diametrul şi făcându-le din materiale imune la schimbări majore de temperatură. Motoarele au primit un încălzitor electric separat pentru ulei, cu pompă electrică, care poate menţine uleiul cald când tractorul staţionează, astfel încât pornirea motorului să aibă loc uşor şi la minus -50 grade Celsius, chiar şi după o lungă pauză, fără a avea ulei vâscos în interiorul motorului. Fireşte, există şi un sistem de încălzire a combustibilului diesel, care îl menţine cald şi menţine şi toate conductele de combustibil dezgheţate pentru a asigura furnizarea de motorină către motor în momentul pornirii. Şi sistemul hidraulic a beneficiat de adaptări similare.

Rezervoarele de motorină, apropo, au fost triplate în volum, pentru a asigura o autonomie mult mai mare în condiţiile arctice! Or, aceste tractoare vor munci şi pe pista aeroportului, dar adeseori vor face şi navete de câte 70 km într-o direcţie prin condiţii meteo absolut imprevizibil, uneori cu viscole excepţionale. Fireşte, aici prezenţa şenilelor le va ajuta foarte mult, atât la aderenţă, cât şi la evitarea scufundării în zăpezi proaspete adânci.

Fiecare tractor, cu tot cu modificări, a ajuns să coste aproximativ 1 milion de dolari australieni, echivalentul a aproximativ 660 mii dolari americani. E un preţ mai mult decât decent, însă, judecând că vorbim de tractoarele printre cele mai capabile din lume, care au mai trecut şi prin modificări constructive speciale. Greutatea finală a unui asemenea tractor e de 26 de tone.

Fabricarea lor a avut loc pe parcursul anului 2022, apoi timp de câteva luni ele au fost livrate în regiunea Tasmania din Australia, unde au aşteptat momentul pentru a fi livrate în Antarctica. Abia în primăvara anului 2023 au ajuns la destinaţie şi abia de câteva luni au început a opera cu succes.

Acum, după câteva luni de demonstraţie în viaţa reală, australienii confirmă că tractoarele au trecut impecabil de iarna antarctică şi chiar dacă au fost concepute iniţial drept utilaje agricole, s-au descurcat de minune într-unul din cele mai năprasnice locuri ale planetei.

⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!

⚡️ Urmărește știrile Agroexpert pe ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!