Zootehnie

Mijloace de transport și dotări pentru stupăritul pastoral

Author: AgroExpert
stupărit pastoral remorci - agroexpert.md

De cele mai multe ori efectuarea unei apiculturi profitabile impune, pe lângă efectuarea unui stupărit staționar, efectuarea unui stupărit pastoral care implică deplasarea stupinelor în diferite zone cu un mare potenţial melifer într-o anumită perioadă, urmând ca, după expirarea perioadei optime de cules melifer, stupina să se deplaseze în altă zonă propice culesului. Astfel, prin stupărit pastoral se pot valorifica succesiv mai multe culesuri intense melifere de producţie și de întreţinere.

În cazul stupăritului pastoral acesta se poate face folosind mai multe tipuri de mijloace de transport care fiecare implică avantaje și dezavantaje.

O primă categorie o constituie mijloacele de transport în care stupii trebuie încărcați la plecare și descărcați la sosirea pe vatra aleasă și acestea pot fi: autocamioane fără sau cu remorci, vagoane de marfă, vapoare, bacuri și barje fluviale și chiar elicoptere.

O a doua categorie, foarte des utilizată în transportul stupinelor de apicultorii români, o constituie stu­pinele pavilionare mobile tractate sau autotractate, care sunt constituite din remorci special amenajate în care stupii rămân tot timpul, respectiv pentru întreținerile curente, transport și, în cazul existenței unui compartiment special amenajat, valorificarea culesurilor de producție.

În cazul utilizării autocamioanelor fără sau cu remorci pentru transportul stupilor, acestea trebuie să fie prevăzute cu pereți (obloane) laterale înalți, care vor permite încărcarea unui număr cât mai mare de stupi în condiții de siguranță maximă și, în camion și/sau remorcă, stupii se așază pe două sau mai multe rânduri, fără a depăși înălțimea maximă admisă de lege pentru deplasarea lor pe drumurile publice.

De asemenea, indiferent de tipul mijlocului de transport folosit, stupii se vor așeza astfel ca ramele cu fagurii familiilor de albine să fie paralele cu direcția de mers și ele trebuie să formeze un bloc bine închegat astfel încât ramele să nu se balanseze strivind albinele. Totodată, stupii se fixează cu sisteme de chingi și coarde elastice astfel ca să nu se miște independent între ei pentru o bună siguranță pe timpul transportului.

Pastoralul apicol cu ajutorul pavilioanelor mobile prezintă o serie de avantaje, dar și de dezavantaje care ar trebui cântărite cu grijă înainte de a alege mijlocul de transport pentru a efectua deplasarea în pastoral.

Avantajele efectuării pastoralului apicol cu pavilioane mobile sunt:

- mobilitatea ridicată prin deplasarea rapidă a pavilionului apicol autotractat sau tractat de la un masiv melifer la altul la momentul oportun;

- reducerea cheltuielilor de transport deoarece nu necesită descărcarea stupilor la destinație, fără a necesita personal suplimentar în acest scop;

- locația stupinei nu are nevoie de suprafață mare;

- mărirea duratei de folosire a lăzilor de stupi și a restului de inventar apicol prin păstrarea acestora sub protecția pavilionului;

- în timpul lucrărilor curente de exploatare și îngrijire a familiilor de albine apicultorii sunt protejați de intemperii (ploi, vânturi, arșițe);

 

- dezvoltarea rapidă a familiilor de albine în sezonul de primăvară întrucât ele se adăpostesc în pavilion protejate de efectele negative al intemperiilor (ploi, vânturi și temperaturi scăzute) frecvente în acest anotimp;

- posibilitățile intervențiilor rapide pentru îndreptarea stărilor anormale ivite în familiile de albine și

- confort sporit deoarece, de cele mai multe ori, pavilionul are în structura sa și spațiu de cazare pentru personalul de deservire a stupinei și pentru executarea unor lucrări apicole cum ar fi extracția mierii și altele.

Dezavantajele efectuării pastoralului apicol cu pavilioane mobile sunt:

- în cazul familiilor de albine adăpostite în stupii așezați unul lângă altul și suprapuși pe mai multe rânduri, albinele tinere se rătăcesc foarte ușor, astfel că familiile de albine din rândurile superioare se depopulează și reginele ieșite la împerechere la întoarcere se rătăcesc nimerind deseori în alte familii unde sunt ucise;

- în cazul bolilor molipsitoare acestea se extind foarte repede la toate familiile pavilionului dacă nu sunt observate și nu se intervine la timp;

- existența posibilităților de declanșare a unor furtișaguri lente ca urmare a existenței unui număr mare de familii pe o suprafață redusă;

- creșterea temperaturii în interiorul stupilor datorită posibilităților mai reduse de ventilație;

- numărul de familii de albine pe care le poate conține un pavilion apicol este restricționat la capacitatea maximă a acestuia și de posibilitățile legale de circulație pe drumurile publice și, în fine,

- necesitatea unor cheltuieli de investiții destul de mari pentru construcția și amenajarea corespunzătoare a pavilionului apicol.

La procurarea și, respectiv, proiectarea și construcția pavilioanelor apicole mobile trebuie avut în vedere că acestea vor trebui să circule pe drumurile publice și, în consecință, acestea trebuie să fie în bună stare de funcționare și, în mod special, să fie dotate, din construcție, cu instalații de iluminare, frânare, semnalizare și avertizare sonoră, verificate și certificate de Registrul Auto Român, în baza cărei certificări se eliberează Cartea de identitate a pavilionului apicol mobil.

De asemenea, întrucât deplasarea pavilionului apicol mobil, care nu este autotractabil, la o nouă locație se face prin tractarea acestuia de către un autovehicul trăgător (tractor rutier, autocamion sau autotractor) trebuie precizat că formarea unor ansamble de vehicule prin cuplarea unui vehicul cu remorcă, în cazul de față mijlocul de tractare și pavilionul apicol, se poate face numai dacă:

- elementele care compun sistemul de cuplare sunt omologate și compatibile;

- ansamblul de vehicule poate realiza raza minimă de virare a autovehiculului trăgător;

- dimensiunile ansamblului de vehicule nu depășesc limitele prevăzute de lege (lungimi maxime admise: autovehicul 12 m, remorcă 12 m, vehicul articulat tractor + remorcă 16,5m, trenul rutier 18,75 m și lățimile maxime să nu depășească 2,55 m);

- elementele de cuplare a echipamentelor de frânare, de iluminare și semnalizare luminoasă, ale celor două componentele ansamblului de vehicule sunt compatibile și funcționează iar, 

- caroseriile celor două componente ale ansamblului nu se ating la trecerea peste denivelări și la efectuarea virajelor.

Pentru viitor se pare că exploatarea stupilor în pastoral în regim intensiv va impune metodele de transport cu descărcarea stupilor și așezarea lor afară cu spațiu între ei sau pe paleți în grupe de câte 4 sau 6 grupare care prezintă avantajul manipulării cu utilaje moderne de ridicare și transport.

⚡️ Urmărește știrile Agroexpert pe ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!