Sezonul de comercializare a merelor este aproape de final, iar producătorii și exportatorii sunt la etapa bilanțului. Cifrele arată că din recolta anului 2020 au fost exportate 120 mii tone de mere, practic de două ori mai puțin comparativ cu anii precedenți.
Specialistul marketing la Asociația ”Moldova Fruct”, Adrian Cojocaru menționează că rezultatele obținute se datorează anului dificil, dar și necesității stringente de diversificare a piețelor.
„Anul acesta ne-a arătat că trebuie să găsim noi piețe pentru merele moldovenești, dar pentru aceasta este necesar să avem niște prețuri de export cât de cât competitive și realiste. Lumea a avut așteptări foarte mari referitor la prețuri, fiindcă în anii precedenți spre primăvară prețurile se majorau. Anul acesta nu s-a repetat acest lucru, fapt care a fost previzibil și despre care Moldova Fruct a anunțat în repetate rânduri în cadrul evenimentelor pe care le-a organizat”, spune Adrian Cojocaru.
Dacă în anii precedenți, în luna ianuarie, stocurile de mere rusești se epuizau și pe piață se vindeau merele de import, Moldova fiind principala sursă achiziționare pentru Federația Rusă, în ianuarie, chiar și în februarie 2021, conform datelor operatorilor moldoveni de pe piața rusă, 40% din producția locală de mere era încă depozitată în frigidere.
Un alt factor pe care specialistul marketing îl consideră important sunt preferințele consumatorilor ruși care s-au deprins cu fructe de o calitate mai înaltă, respectiv fructele care nu fac față cerințelor se vând foarte greu.
„Acum, când facem bilanțul vedem că exporturile s-au redus cu 50 la sută, au rămas acum în frigidere mere care era mai logic din start să fie vândute la procesare, nu să fie așteptat sfârșitul sezonului pentru a sta în rând la fabrici”, subliniază Adrian Cojocaru.
Specialistul spune că în prezent sunt premise să ne așteptăm la un an mai bun, o recoltă bună de mere riscă însă să nu poată fi comercializată.
„Este stringent necesar să fie diversificate piețele pentru că Rusia din an în an o să producă tot mai multe mere. Dacă nu o să fim pregătiți din timp așa cum o face Polonia, Ucraina o să ne pomenim că nu avem unde vinde. Trebuie să ne orientăm la prețurile de pe piețele de export pentru că ceea ce a fost pe parcursul a trei-patru ani, în contextul embargoului față de țările UE, nu se va mai repeta. În acești ani au crescut livezile superintensive în Federația Rusă. Nu trebuie să ne fie frică să căutăm contacte în țările Golfului, dar vorbim de contacte de nădejde, aici ar putea să se implice ambasadele care să ofere suport în verificarea potențialilor cumpărători. Sunt anumite riscuri pe care trebuie să ni le asumăm, dar altă cale din păcate nu există”, mai spune Adrian Cojocaru.
⚡Urmărește știrile Agroexpert ->pe Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!