Exportul de mere moldovenești s-a redus semnificativ în lunile ianuarie-februarie, 2021 comparativ cu perioada similară a anului 2020.Principalele cauze menționate de exportatori ar fi prețurile prea mari solicitate de producători, stocurile enorme de fructe produse în Federația Rusă, dar și puterea redusă de cumpărare a consumatorilor de pe această piață.
Pentru merele moldovenești piețele de bază rămân cele tradiționale: Federația Rusă, Kazahstan și Belarus.Deși producătorii afirmă că mai au cantități mari de mere depozitate în frigidere, exportatorii spun că mai mult de 50% sunt de calitatea a 3 și vor putea fi comercializate doar pentru procesare.
Adrian Cojocaru, specialist marketing, Asociația ”Moldova Fruct” susține că producătorii autohtoni ar putea rămâne decepționați de prețurile pe care le-ar putea obține pentru merele care nu sunt cele mai calitative. În lunile ianuarie-februarie, conform datelor Serviciului Vamal, Moldova a exportat puțin peste 28 mii tone de mere, comparativ cu 53,5 mii tone în aceeași perioadă a anului 2020.
Atât producătorii, cât și exportatorii s-au confruntat în anul 2020 cu probleme mari. Calitatea merelor, din cauza condițiilor climaterice este destul de proastă, și nu doar calitatea ar fi problema, dar și calibrul mic, spun exportatorii de fructe. Totodată aceștia menționează despre importanța respectării tehnologiilor de la producere până la recoltare și depozitare, folosirea corectă a preparatelor de uz fitosanitar, dar și respectarea contractelor cu partenerii pentru a nu se trezi într-o bună zi că va fi producție, dar nu va exista piață de desfacere.
„Pe parcursul ultimilor ani merele moldovenești într-adevăr s-au comercializat pe piața rusă la prețuri destul de atractive pentru producători. Pe de altă parte și perioada de export s-a mutat tot mai mult spre primăvară, când încep a se epuiza stocurile de producție locală. Acest fapt, însă, cere ca și calitatea merelor să fie destul de înaltă pentru a satisface cerințele consumatorilor atunci când ajung pe raft. Având în vedere că ultimul sezon de producere a fost complicat, rezultând în deficiențe de calitate, există o probabilitate mare, ca unii producători să rămână decepționați de prețurile pe care le-ar putea obține pentru o producție care nu mai este la fel de calitativă”, afirmă Adrian Cojocaru, specialist marketing, Moldova Fruct.
⚡Urmărește știrile Agroexpert -> pe Telegram!