Croația importă mai multe bunuri decât exportă, fapt determinat de surplusul de servicii, în timp ce deficitul se regăsește în comerțul cu mărfuri. În Croația producția agricolă înregistrează 3-4% din PIB. În același timp, Croația importă mai multe produse agricole decât exportă, iar acest fapt este specific și pentru sectorul fructelor proaspete. Producția de fructe în Croația acoperă aproximativ 35 000 de hectare, ceea ce reprezintă doar 2,8% din terenurile agricole utilizate.
Republica Croația este o țară din Europa, situată în nord-vestul Peninsulei Balcanice, pe țărmul Mării Adriatice. Cu 57 000 de kilometri pătrați de suprafață, deține o poziție geografică excelentă în Europa, fiind bine conectată terestru, maritim și aerian.Cele mai importante industrii din Croația sunt turismul, comerțul, agricultura, industria alimentară, construcțiile, tehnologiile informaționale și comunicațiilor.
Deși Croația se bucură de condiții favorabile pentru agricultură, cantitatea și valoarea produselor agricole se află în continuă scădere în fiecare an, iar producția majorității fructelor nu acoperă nevoile pieței interne.
„Producția autohtonă de struguri de masă nu este suficientă pentru a asigura consumul intern. Media variază în jur de 25 000 de tone anual, în timp ce importul este de aproximativ 7000 de tone. Consumul mediu de struguri de masă în Croația este de 7,5 kg pe cap de locuitor. Moldova a exportat în anul 2020 în Croația 162 tone de struguri și 1360 tone de prune, comparativ cu 600 tone în 2019, ceea ce demonstrează interes în creștere pentru fructele moldovenești”, spune Octavian Olaru, specialist marketing Moldova Fruct.
Specialistul informează că, țara are o rețea dezvoltată de piețe en-gross pentru fructe și legume – piața centrală situată în Zagreb, regionale în Osijek, Rijeka, Split, cât și piețe locale amplasate în întreaga țară.
Piața en-gross din Zagreb este centrul pentru recepția și distribuția fructelor și legumelor proaspete în Croația. Poziționată favorabil în partea de est a orașului Zagreb, piața angro este conectată cu toate regiunile Croației prin rețeaua de autostrăzi.
O altă facilitate semnificativă pentru distribuția de fructe și legume proaspete în Croația este așa-numita Piața Verde Zagreb. Are capacitatea de a găzdui 215 de camioane și 100 de vehicule pentru clienți. Estimăm că aproximativ 2 milioane de consumatori din Croația centrală, Bosnia și Herțegovina și Slovenia, gravitează către Piața Verde din Zagreb.
Fructele și legumele care nu sunt comercializate la comerțul cu ridicata sau la Piața Verde după vămuire, se îndreaptă direct către depozitele private de distribuție ale angrosiștilor. De acolo, produsele sunt distribuite către angrosiști mai mici și lanțuri de supermarketuri din toată țara Există mai multe canale de vânzare cu amănuntul în Croația. Două dintre cele mai importante sunt piețele cu amănuntul și lanțurile de supermarketuri. Cea mai renumită piață de retail din Croația este piața Dolac, situată în centrul orașului Zagreb. Vânzătorii din piață sunt de obicei agricultorii care vând produsele crescute în propriile ferme.
La începutul anilor 2000, odată cu creșterea numărului de lanțuri de supermarketuri, numărul vânzătorilor la piețele locale s-a diminuat, iar numărul producătorilor a crescut. Cel mai important canal de comercializare cu amănuntul de fructe proaspete din Croația sunt lanțurile de supermarketuri. Supermarketurile din Croația cumpără fructe proaspete de la angrosiști.
Ponderea lor pe piața fructelor cu amănuntul este de peste 70%. Cele mai importante lanțuri de supermarketuri din Croația sunt Konzum, Lidl, Spar, Plodine, Kaufland și Tommy.
⚡Urmărește știrile Agroexpert ->pe Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!