Începând cu acest an, pe 27 iunie, în Republica Moldova va fi marcată Ziua Antreprenorului. În acest context, Biroul Național de Statistică (BNS) a publicat date statistice despre activitatea Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ÎMM) pentru anul 2022.
În Republica Moldova, ÎMM-urile reprezintă 99,2% din totalul întreprinderilor, fiind responsabile pentru angajarea a 65,6% din totalul salariaților, ceea ce corespunde unui număr de 347,3 mii de persoane.
Veniturile generate din vânzările acestor întreprinderi au atins 274,8 miliarde de lei, reprezentând 44,9% din totalul veniturilor din vânzări la nivel național.
Top 5 activități economice după veniturile din vânzări sunt:
- Comerțul cu ridicata și cu amănuntul - 46,9%
- Industria prelucrătoare - 11%
- Agricultura, silvicultura și pescuitul - 8,8%
- Transportul și depozitarea - 7,3%
- Construcțiile - 7%
Caracteristici socio-demografice ale antreprenorilor
Distribuția antreprenorilor pe sexe arată că 66% sunt bărbați, în timp ce femeile reprezintă 34% din totalul antreprenorilor.
Nivelul de educație al antreprenorilor este predominat de studii superioare universitare sau înalte - 68%, urmate de studii medii de specialitate - 20%, studii medii gimnaziale/liceale - 6%, studii secundare profesionale - 5% și studii primare sau fără studii - 1%.