Lucrările de reabilitare a unor drumuri locale în cadrul unui proiect de 80 milioane de dolari (aproximativ 1,44 miliarde lei) finanțat de Banca Mondială continuă să avanseze lent, anunţă Administrația de Stat a Drumurilor (ASD), după o întrevedere cu managerul de proiect – Asociația dintre companiile Tecnic, Hill International și SweRoad.
În prezent, tronsonul ce trece prin satul Pîrlița și comuna Alexeevca din raionul Ungheni și Milești din raionul Nisporeni, parte a Coridorului 13,2 are un progres de execuție de 100%.
Lucrările de reparație a sectorului cu o lungime de 12,5 km, urmează să fie recepționate, iar drumul să fie dat în exploatare, susţine ASD.
Progrese lente
De asemenea, lucrările de îmbunătățire a Coridorului 8.3, care traversează localitățile Hârbovăț, Sverida și Onișcani din raionul Călărași prezintă un progres de peste 88%, deşi la mijlocul lunii noiembrie 2020 ASD anunţa că acestea vor fi gata în cinci luni, adică în luna aprilie 2021 .
În cadrul ședinței cu managerul de proiect, s-a discutat şi despre statutul lucrărilor de îmbunătățire a Coridorului 10, care traversează localitățile Chiștelnița, Scorțeni din raionul Telenești și Meșeni, Ignăței, Peciște, Pripiceni-Răzești, Pripiceni-Curchi, Trifești din raionul Rezina.
"Coridorul 10 este divizat în 3 sectoare de drum cu o lungime totală de 36,5 km și au demarat la sfârșitul lunii martie a anului curent. Lucrările de reabilitare a Coridorului 10 au un progres de execuție lent, care nu corespunde Programului de lucrări. Anterior ASD a atenționat antreprenorul să fie luate măsuri urgente pentru a nu admite întârzieri", potrivit Administraţiei de Stat a Drumurilor.
Cine efectuează lucrările
Lucrările sunt efectuate de compania Ant İnșaat Maden Sanayi AS din Turcia, care realizează proiecte similare în Turcia, Afganistan, Kazahstan, Malawi și Sudanul de Sud.
Contractul a fost semnat în septembrie 2020 şi din momentul emiterii ordinului de începere a lucrărilor, timpul planificat pentru finalizarea acestora este de 18 luni, plus 12 luni pentru perioada de notificare a defecțiunilor (perioada de garanție).
Coridorul 13.1, care trece prin satul Pîrlița și comuna Alexeevca din raionul Ungheni, are o lungime de circa 11 km și înregistrează un progres de execuție a lucrărilor de circa 41% şi sunt efectuate de compania Rutador SRL din Moldova.
Lucrările de îmbunătățire a Coridorului 16, care trece prin localitățile Pojăreni, Costești, Zîmbreni, Horești și Țipala din raionul Ialoveni se desfășoară pe o lungime totală de peste 34 km de drum.
Contractele privind reabilitarea Coridorului 16 au fost încheiate pe 5 noiembrie 2020 cu 3 companii din Republica Moldova. Astfel, Rutador SRL va executa lucrări de îmbunătățire a Sectorului 1 ce trece prin satul Pojăreni până în satul Costești, cu o lungime de peste 8 km și o valoare a investițiilor de peste 98 milioane de lei.
Sectorul 2, cu o lungime de circa 9 km, traversează localitățile Costești și Zâmbreni și va fi reparat de Nouconst SRL, cu o investiție de circa 95 milioane de lei.
Compania Irinda-Prim SRL va asigura reabilitarea a 2 sectoare: Sectorul 3, cu o lungime de peste 9 km ce trece prin satul Horești până în satul Țipala (peste 81 milioane de lei) și Sectorul 4, care traversează satul Țipala (investiții de circa 88 milioane de lei și o lungime de peste 8 km).
Reamintim că la sfârșitul anului 2020 au fost date în exploatare 2 tronsoane cu o lungime totală de 27,6 km, ce fac legătura dintre satele Micleşti, Işnovăţ, Hîrtopul Mare din raionul Criuleni și Peresecina din raionul Orhei, parte a Coridorului 11 și 2 sectoare cu o lungime totală de peste 17 km, ce traversează localitățile Milești, Bălănești, Pădureni și comuna Seliște din raionul Nisporeni, parte a Coridorului 13.
De unde vin banii
Acordul pentru implementarea Proiectului Băncii Mondiale "Îmbunătățirea Drumurilor Locale’’ a fost semnat la sfârșitul lunii aprilie a anului 2016, având o valoare de 80 milioane de dolari, alocați Guvernului Republicii Moldova pentru modernizarea drumurilor locale cu cofinanțare din mijloacele fondului rutier în valoare de 6,3 milioane de dolari.
Proiectul prevede reabilitarea a 300 de kilometri de drumuri locale. Lucrările de reparație a primelor patru coridoare urmau să înceapă încă în anul 2017, dar au fost tergiversate şi de exemplu la începutul anului 2019 lucrări se efectuau doar la un singur coridor.
⚡Urmărește știrile Agroexpert ->pe Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!