Se estimează că în prezent, în frigiderele din Republica Moldova rămân depozitate circa 70 mii tone de mere. Este o cantitate destul de mare, ținând cont că suntem în deja luna aprilie.
Din motiv că merele din Moldova ajung tot mai dificil pe piața din Federația Rusă, apare întrebarea unde să fie comercializate acestea?
„Sezonul de marketing pentru fructele produse în anul 2020 a fost unul dificil. Înghețurile care au compromis o parte din recoltă, iar ulterior seceta au afectat grav calitatea fructelor”, spune Adrian Cojocaru, specialist marketing în cadrul Moldova Fruct.
În plus, potrivit specialiștilor din domeniu, fructele nu sunt de cea mai bună calitate.
„Știind că ai un produs nu de cea mai înaltă calitate trebuie să te ajustezi din start la preț, ceea ce nu s-a întâmplat neapărat cu merele moldovenești. A fost marfă care necesita să fie comercializată imediat după recoltare pentru că altfel exista riscul să nu fie vândută. La moment, stocurile de mere depozitate sunt mari. În luna martie au fost comercializate la export 17 mii tone de mere. Din cele rămase în frigidere, nu neapărat toate sunt de calitate bună și pot fi comercializate în stare proaspătă. În plus, de la 1 aprilie, achităm taxe vamale la exportul pe piața Federației Ruse. La un camion de fructe ar fi 350 dolari, nu este o sumă exagerată, totuși sunt bani din buzunarul producătorului”, mai spune Adrian Cojocaru.
Potrivit lui Adrian Cojocaru, din motiv că anul acesta din cauza pandemiei și a scăderii puterii de cumpărare de pe piața rusă, oamenii au ales să procure mai degrabă produse de primă necesitate și mai puțin fructe. Din această cauză, cantitatea de fructe moldovenești din roada sezonului 2020 comercializate către Rusia a scăzut practic cu până la 40% comparativ cu 2019.
Totodată specialiștii, dar și exportatorii menționează despre faptul că în ultimii 10 ani s-a schimbat și conceptul comerțului cu fructe. Dacă anterior fructele erau vândute preponderent la piață, acum lanțurile mari de magazine gestionează acest proces.
„Majoritatea fructelor, inclusiv în Federația Rusă se vând prin intermediul lanțurilor mari care au început să dicteze condițiile. Un producător de la noi nu poate face față acestor cerințe, este vorba de cantități și asortiment. Soluția ar fi asocierea în cooperative de marketing sau intermediarii care au contracte cu rețelele de magazine, dar trebuie să aibă și înțelegeri și contracte cu producătorii. La comercializare pe orice piață se discută despre cantități mari. Managerii de achiziții doresc să aibă în asortiment mere de cel puțin 4 soiuri, struguri, varză, citrice și atunci automat furnizor nu poate fi aceeași entitate”, afirmă Adrian Cojocaru.
O altă problemă în fața exportului de mere moldovenești este prețul prea mare. Atunci când a fost impus embargo la importul din țările UE, pe piața Rusă s-a format un deficit, dar și o premisă pentru prețuri mari care puteau fi obținute de producătorii moldoveni. Acest lucru însă nu este de durată. Acum Rusia are politica de substituire a importului și a investit în livezi moderne. Producătorii noștri au fost o perioadă relaxați, nu s-au orientat către piețe alternative pentru că rușii nu aveau încă infrastructura post-recoltare și nu puteau să acopere cererea de mere în extrasezon.
Acum rușii au depozite frigorifice și cantități mari de mere cu care asigură consumul intern, iar producătorii din Moldova vor fi nevoiți să ajusteze prețurile. Întrebarea de bază este acum care ar fi piețele alternative pentru merele moldovenești?
„În următorii ani situația se va schimba, prețurile se vor echilibra. În Rusia ne vom găsi loc tot mai greu din cauze absolut obiective economice, ei vor avea producție proprie suficientă. Noi nu vom mai fi competitivi. Am putea să ne direcționăm spre România care este un consumator de mere, și percepe producția din Moldova ca produs autohton. Marea Britanie este un consumator care se plasează pe locul 3 ca import de mere la nivel mondial. O altă direcție ar fi India. În perioada de testare este important să livrăm măcar 10 containere, iar livrările să fie de succes ca să fim recunoscuți. Până la moment vorbim de cel mult 3 containere de mere livrate pe piața Indiei. Egiptul este la fel o piață interesantă pentru noi, care consumă cantități mari de mere”, spune specialistul marketing Moldova Fruct.
Adrian Cojocaru subliniază că, este important să avem piață diversă pentru că consumatori din diferite țări pentru a nu rămâne cu fructele în depozite sau a fi nevoiți să le comercializăm la procesare. Un alt aspect ține de lucrul sistematic și nu sporadic cu oricare dintre piețe.
⚡Urmărește știrile Agroexpert -> pe Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!