În Republica Moldova nu există o înțelegere de cartel între furnizorii de carburanți. Mai mult decât atât, unii dintre ei ar lucra în pierdere din cauza presiunii care se pune pe acest domeniu, susține într-un interviu pentru Newsmaker, Rafiq Aliyev, directorul companiei ”Bemol Retail”.
În opinia lui Aliyev, benzinăriile nu sunt de vină pentru majorarea prețurilor din ultima perioadă de timp, ci statul și evoluțiile de pe piețele internaționale. Cât despre așa-numitul raport secret al Consiliului Concurenței privind situația de pe piața petrolieră, prezentat deputaților, directorul Bemol susţine în interviul pentru Newsmaker.md. că acesta „este un document preliminar pe care părțile ar trebui să îl discute”.
"În ceea ce privește compania noastră, pot spune că nu există înțelegeri cu nimeni. Nu am avut niciodată acorduri privind reglementarea prețurilor cu amănuntul. Stabilim prețul conform ratei de rentabilitate la care avem dreptul. Când vedem că prețul de achiziție se modifică, atunci, în consecință, prețul de vânzare cu amănuntul se schimbă. Toate companiile de combustibil lucrează aproape la fel. O zi mai târziu sau o zi mai devreme prețurile se schimbă. Aici nu este loc de negocieri, piața în sine dictează regulile", afirmă managerul.
Statul creşte preţurile prin majorarea taxelor. Potrivit lui Rafiq Aliyev, prețul carburanților este direct influențat de accizele impuse de stat.
"În 2019 accizele (la benzină n.r.) au fost de 5.414 lei pe tonă, în 2020 au crescut la 5.960 de lei pe tonă, plus 50 de bani pe litru. În 2021, acciza a crescut la 6.496 de lei pe tonă, sau alți 49 de bani pe litru. Adică, timp de doi ani, doar din cauza accizei costul benzinei a crescut cu un leu", explică şeful Bemol.
Totodată, el aduce ca exemplu şi preţurile de import, care, în primele trei luni din 2019, au fost de 537 USD pe tonă, în aceeaşi perioadă din 2020 – 491 USD pe tonă, iar în 2021 – 550 USD pe tonă.
Rafiq Aliyev consideră că politicienii încearcă să facă din petrolişti principalii vinovaţi de problemele economice din ţară.
"Țara are probleme economice, pandemie, iar într-un final, vinovate au fost scoase companiile petroliere. Nu avem de ales decât să vindem în pierdere, astfel încât spiritele să se calmeze și să analizeze la rece faptul că odată cu comercializarea carburanților în pierdere, problemele oamenilor nu au dispărut", mai afirmă şeful Bemol.
Potrivit lui, compania supraviețuiește din activitatea cafenelelor și magazinelor, deschise la benzinării.
"Să revenim la problema profiturilor în 2020. Un expert a declarat că prețul petrolului a scăzut cu 67%, iar companiile de carburanți nu au redus prețurile cu amănuntul în consecință. A ajuns la concluzia că am câștigat mult. De fapt, nu este așa. Chiar la începutul crizei pandemice, am fost obligați să nu închidem benzinăriile. Dar granițele erau închise, autostrăzile erau goale, nu puteam trimite angajaţii în concediu tehnic pentru că trebuia să continuăm să lucrăm. Mașini și vânzări nu sunt, însă trebuie să menținem stațiile deschise, să plătim salariile și taxele. Nimeni însă nu s-a gândit să reducă taxele și impozitele", a declarat omul de afaceri.
Totodată, Rafiq Aliyev avertizează că acţiunile întreprinse de politicieni şi guvernanţi prin reglementarea mai strictă a pieţei ar putea duce la apariţia unui deficit de carburanţi pe piaţă şi în consecinţă la un colaps în transport.
⚡Urmărește știrile Agroexpert -> pe Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!