Prețul grâului îi nemulțumește pe producătorii agricoli care sunt derutați de situația actuală, în special cauzată de războiul din Ucraina, care a perturbat enorm comerțul cu cereale din regiune. Lanțul logistic este destul de defectuos și costurile de transportare sunt foarte mari. Chiar și exportatorii cu experiență în prezent se află în dilemă, căci prețul pe care-l achită la transportarea cerealelor, s-a dublat sau chiar triplat. Înainte de războiul din țara vecină, circa 90% din toate exporturile de produse agricole din Ucraina, se făceau prin porturile maritime. Din cauza blocajului acestora, fluxurile de export au fost redistribuite către transportul feroviar și rutier, dar și feriboturile și porturile fluviale sunt utilizate la maxim.
Potrivit prim-viceministrului Politicii Agrare și Alimentației al Ucrainei, Taras Vysotskyi, datorită Coridorului creat cu implicarea UE, peste 270 de nave cu 6,2 milioane de tone de marfă, ceea ce reprezintă 48% din exportul total de produse agricole, au putut pleca din Ucraina, până la începutul lunii octombrie. La cererea Guvernului ucrainean, UE a anulat cotele și taxele vamale la produsele interne în perioada 4 iunie 2022 – 5 iunie 2023. Partea mai puțin pozitivă este că fluxul cerealelor din Ucraina incomodează mult activitatea exportatorilor din Moldova.
Am discutat cu Petru Bichir, președintele Consiliului Asociației Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere ”Agrocereale”, care este și un activ producător, dar și exportator de cereale, fiind directorul companiei Agro Nova Prim SRL. Producătorul ne-a comunicat că deși se vehiculează că prețul la grâu ar fi mic, în contextul situației din regiune, acesta se încadrează în limita normală a prețurilor înregistrate anterior. Problema cea mare ar fi lanțul logistic îngreunat și cozile mari de la punctele vamale.
”Recomandările noastre pentru producătorii agricoli ar fi să ia în calcul că prețul transportului este foarte scump, astfel că prețul de 4,60-4,70 lei în centru sau chiar 5 lei la sudul țării, chiar nu este atât de rău. Prețul ar putea să fie chiar și mai mic, pentru că volumul de grâu din Ucraina este încă destul mare și urmează să fie comercializat și transportat prin țara noastră. Producătorii din Moldova trebuie să se gândească bine ce aleg să facă, fie păstrează grâul în depozite și mai așteaptă un preț mai mare, dacă va fi ulterior, fie aleg să îl vândă acum, fără a achita costurile de păstrare în depozite. Guvernarea poate ar trebui să reglementeze transportarea de marfă, poate și din acest motiv costurile au explodat la transportarea grâului.Ar fi cazul ca autoritățile să se implice mai mult, pentru că situația din Ucraina ne afectează direct. Dacă grâul din Ucraina va ajunge în continuare în porturile din România, ceea ce se și întâmplă, prețul va fi și mai mic, pentru grâul nostru. De aceea, exportatorii trebuie să cântărească bine situația actuală. Cert este că există probleme la vamă, cozile sunt mari, promisiunile autorităților nu ajută. Chiar dacă au fost create puncte comune cu cele din România, procedurile sunt lente, mai ales pe partea românească. Compania noastră operează exportul prin vama de la Giurgiulești, unde mai multe de 100 camioane pe zi, nu pot trece, din păcate. Poate va fi deschis și punctul de trecere a frontierei la Leova, așa cum au promis autoritățile noastre. Așteptăm să vedem când se va realiza acest lucru” a menționat Petru Bichir, președintele Consiliului Asociației Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere ”Agrocereale”.
Este de menționat că ministrul Politicii Agrare și Alimentației al Ucrainei, Mykola Solskyi, a declarat în cadrul celui de-al cincilea forum politic agricol pe tema „Sectorul agricol 2022-2023: Strategia de supraviețuire”, că în luna septembrie, au fost exportate 6,9 milioane de tone de cereale provenind din recoltele fermierilor ucrainieni, ceea ce reprezintă 48% din totalul exportului. Există și o simplificare a procedurii de export de cereale din Ucraina la toate frontierele și o modificare a procedurilor de lucru, care presupune instituirea unui regim special de control la frontieră şi vamă. Însă acesta nu este valabil și pentru exportatorii din Republica Moldova, din păcate.
⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!