Portul Constanța a avut anul trecut a doua cea mai mare creștere procentuală în rândul porturilor europene, în funcție de cantitatea de marfă manipulată. Datele au fost publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat).
Comparativ cu 2022, numărul de tone de marfă manipulate în anul 2023 a crescut cel mai mult în porturile Gdansk din Polonia (26,3%) și Constanța din România (17%), scrie agerpres.
La polul opus, cantitatea de marfă manipulată a scăzut cel mai mult în porturile Amsterdam (minus 15,4%), Trieste și 'Zeeland Seaports' (minus 12,6%), Goteborg (minus 12,5%), Dunkerque (minus 12,4%) și Barcelona (minus 10,4%).
Grație creșterii din 2023, Gdansk a intrat în top cinci cele mai importante porturi din UE, în timp ce Constanța se situează pe locul nouă. Rotterdam, Antwerp-Bruges și Hamburg, toate amplasate pe coasta Mării Nordului, și-au păstrat pozițiile de cele mai importante trei porturi din UE în 2023.
În total, o cantitate de 3,4 miliarde tone de marfă a fost manipulată anul trecut în porturile din UE, în scădere cu 3,9% comparativ cu 2022 (3,5 miliarde tone) dar în creştere cu 5% comparativ cu situaţia din anul 2013 (3,2 miliarde tone).
Potrivit datelor publicate de Eurostat, Țările de Jos au rămas și în 2023 cel mai mare transportator maritim de marfă din UE, în condițiile în care porturile din această țară au manipulat 545 de milioane de tone de marfă. Pe locurile următoare se situează Italia (501 milioane de tone) și Spania (472 milioane de tone). În toate aceste trei țări, cantitatea de marfă manipulată în porturi a scăzut în 2023 comparativ cu 2022, cu procente de 7,6%, respectiv 1,7% și 3,7%.
România se situează abia pe locul 13, fiind devansată de state precum Belgia, Franța, Germania, Grecia, Suedia, Polonia, Finlanda, Danemarca şi Portugalia. Porturile din România au manipulat 69,25 milioane de tone de marfă în 2023, în creştere faţă de 60,26 milioane de tone în 2022.
Datele Eurostat mai arată că portul Constanța este cel mai specializat port din UE în ceea ce privește manipularea de mărfuri uscate în vrac, în condițiile în care 60,6% din tonajul total în 2023 a fost compus din mărfuri uscate în vrac.
În total, opt dintre cele mai mari 20 de porturi din Uniunea Europeană sunt amplasate în Marea Mediterană, șapte sunt pe coasta Mării Nordului, trei sunt pe coasta Atlanticului, unul este în Marea Baltică și unul este în Marea Neagră, și acesta este Constanța.