Prețul rapiței în luna mai, după perioada de înflorit, continuă să crească. Cererea cea mai importantă vine din Germania, unde procesatorii își asigură cantitățile prin contracte futures la prețuri ce depășesc nivelul mediu din Europa și prin clauze de prime pentru calitate.
Rapița va fi cu siguranță profitabilă pentru fermierii care reușesc să ducă cultura la recoltare. Deja pe piața europeană se face simțită o cerere ridicată pentru cantitățile ce vor fi recoltate în perioada următoare, scrie agrointel.
Cele mai puternice semnale vin din Germania, acolo unde se oferă o plată în avans cu 25-30 de euro mai mică decât prețul MATIF, aflat în prezent la un nivel de 469,75 euro pe tonă pentru cantitățile livrate în luna august. De asemenea, achizitorii germani includ în contractele semnate acum și o primă pentru semințele de rapiță cu conținut ridicat de ulei – 40%.
O altă piață care contractează în această perioadă semințele de rapiță este cea din Bulgaria. Procesatorii de aici oferă de asemenea prețuri competitive și prime pentru rapița ulei cu minim 42%.
Porturile din Ucraina stabilesc de asemenea un preț de referință pentru rapița din acest an, cu un nivel actual de 410-415 dolari pe tonă pentru rapița cu 43%, fără prime suplimentare pentru calitate.
Cele mai noi oferte de achiziție rapiță – prețuri 2024:
DAP Ucraina (Odesa): 410 - 415 dolari/tonă;
DAP Bulgaria: 425 - 430 euro/tonă;
DAP Letonia: 400 - 410 euro/tonă;
DAP Germania: 420 - 435 euro/tonă.
Prețul rapiței DAP Constanța a debutat în luna mai miercuri, în prima zi a lunii, la un nivel de 432 de euro pe tonă.
Ucraina rămâne un concurent puternic pe piața rapiței
Conform prognozelor Argus-Agritel, UE poate recolta 19,1 milioane de tone de rapiță în noul sezon, față de 21,2 milioane de tone anul trecut.
Motivele sunt reducerea suprafețelor plantate din cauza prețurilor scăzute la această semințe oleaginoase în 2023 și modificărilor reglementării legislative.
La Marea Neagră, procesatorii europeni vor fi dispuși să importe recolta ucraineană, mai ales în prima jumătate a sezonului, când Ucraina este principalul furnizor al Europei, întrucât acolo se așteaptă o producție mai mică. Acest lucru, desigur, va avea loc odată cu normalizarea transportului prin granițele de vest și cu funcționarea normală a porturilor ucrainene de adâncime în primul rând, potrivit Latifundist.com.