În antreprenoriat, abilitățile de gestionare financiară sunt la fel de importante precum pasiunea și cunoștințele în domeniu. De această părere este Nicolae Susan, un producător agricol din satul Ursoaia, Cahul. În 2006, cu un capital modest și o viziune îndrăzneață, și-a deschis o gospodăria țărănească, începând cu plantarea primelor hectare de vie. În prezent gestionează o suprafață de 6 hectare de struguri de masă și peste 8 hectare de piersic.
„Îmi place să lucrez pământul, iar pasiunea pentru agricultură mi-a fost transmisă de la părinți. De mic am avut propriile noastre legume în grădină, iar tatăl meu se ocupa cu altoirea. Am avut o situația personală și am plecat peste hotare ca să-mi adun capital. La întoarcerea acasă, am aflat că exista un program de subvenții pentru plantarea viței-de-vie. Astfel, în 2006 am decis să investesc acest capital în deschiderea unei gospodării țărănești. Astfel, am plantat primul hectar de viță. Anul următor, am plantat un al doilea hectar, iar în 2008 am continuat cu încă unul, și tot așa, până când am ajuns să avem 5 hectare de vie, cât se cerea în program”, punctează antreprenorul.
Dar provocările au apărut rapid. Nicolae Susan s-a confruntat cu dificultăți în comercializarea recoltei sale, din cauza fluctuațiilor de prețuri și a influenței intermediarilor. Cu toate acestea, el a văzut o oportunitate în aceste provocări. A înțeles că pentru a-și maximiza profiturile și pentru a-și gestiona mai eficient afacerea, trebuie să investească într-un frigider pentru a păstra recolta.
„De exemplu, am observat că atunci când vindeam strugurii de pe deal, prețul era de 5-6 lei, dar intermediarii interveneau și ne impuneau prețurile lor, reducându-ne profitul până la 2 lei pe kilogram, justificându-și acțiunile prin presupuse deficiențe ale calității. Am luat decizia să investesc într-un frigider pentru a stoca recolta și a o vinde ulterior la un preț mai avantajos, când cererea va crește și intermediarii vor veni singuri să cumpere, fără a mai fi necesar să negociez cu ei”, susține producătorul agricol.
Între timp, și-a încercat norocul și cu achiziționarea de piersici de la producători locali pentru a le revinde ulterior și a obține profit. În primul an, a avut un succes, în timp ce în al doilea an a înregistrat pierderi. Astfel, ideea de a planta piersici pe cont propriu a început să prindă contur.
„După consultări cu agronomi și cercetări amănunțite în diverse regiuni, am demarat proiectul. Am înființat o pepinieră, am efectuat plantări de migdal și am altoit trei hectare de piersici. Alegerea soiului de piersic s-a dovedit esențială; am optat pentru un soi renumit, cu recoltă în luna septembrie. Am observat că mulți fermieri se plâng că nu reușesc să vândă producția lor de piersici, în special cele de soiuri mai tardive, deoarece piața este suprasaturată și prețurile scad drastic. Astfel, am analizat atent cererea de pe piață și am ales să plantăm un soi de piersic care să fie solicitat nu doar pentru consumul proaspăt, ci și pentru preparate precum magiun, conserve sau suc, în special în perioada august-septembrie”, afirmă Nicolae.
Învățând din experiență și adaptându-se la schimbările de pe piață, a înțeles că accesul la apă în perioadele secetoase este crucial pentru succesul său pe termen lung. Astfel, a accesat credite pentru a investi în sisteme de irigare și în surse alternative de energie, cum ar fi panourile fotovoltaice, reducând costurile operaționale și dependența de condițiile meteorologice.
„Să faci agricultură fără irigare este aproape imposibil. Astfel, am făcut calculele pentru a determina costurile proiectului de construire a unui lac de acumulare și a investi în sisteme de irigare. Am evaluat investițiile necesare și beneficiile pe care le-ar aduce într-un an afectat de secetă. De asemenea, am instalat panouri fotovoltaice pentru a reduce costurile de producție. Această decizie a avut un impact pozitiv asupra bugetului, deoarece frigiderul nu mai consumă energie și nu implică costuri suplimentare, iar pomparea apei se realizează gratuit. Prin urmare, se reduce sine-costul producției noastre”, explică Nicolae Susan.
Planificare strategică și gestionarea riscurilor
O parte integrantă a succesului său este planificarea strategică și gestionarea atentă a riscurilor. Înainte de a accesa finanțări, antreprenorul întocmește planul de afaceri detaliat, evaluând cu atenție fezabilitatea și randamentul investițiilor propuse. Prin monitorizarea constantă a veniturilor și cheltuielilor, își gestionează eficient fluxurile de numerar și își propune să-și achite anticipat toate creditele pe care le accesează.
Recomandări pentru antreprenorii la început de cale
Antreprenor agricol vine cu câteva învățăminte esențiale pentru cei la început de cale în antreprenoriat:
-
Începeți cu evaluarea terenului, analizând amplasarea geografică și sursa de apă din apropiere.
-
Luați în considerare posibilitatea instalării panourilor fotovoltaice pentru a vă asigura o sursă de energie pentru a fi independenți de stat.
-
Investiți în dobândirea de cunoștințe solide în domeniul agricol. Studiul și analiza sunt cheia succesului în orice aspect al afacerii.
-
Nu subestimați importanța unui partener financiar stabil. Un partener solid vă poate ajuta să depășiți provocările financiare și să vă atingeți obiectivele mai eficient.
-
Fiecare decizie financiară trebuie precedată de o planificare riguroasă și o evaluare atentă a riscurilor și oportunităților.
*Acest material este realizat cu susținerea Mikro Kapital Moldova
Despre Mikro Kapital Moldova
Membru al grupului internațional, Mikro Kapital Moldova este o instituţie financiară nebancară specializată în furnizarea de microfinanţare pentru IMM-uri din diverse domenii de activitate. Compania sprijină antreprenorii şi fermierii, care au nevoie de capital rapid pentru desfăşurarea activităţii, prin procese accelerate de analiză şi validare a cererilor de finanţare şi studii de evaluare a riscurilor prompt realizate.
Grupul Mikro Kapital investeşte continuu şi susţine instituţiile financiare specializate în finanţarea întreprinderilor mici şi mijlocii din CSI, Europa de Vest şi America Centrală. În prezent, grupul de companii Mikro Kapital activează pe pieţele financiare din Luxemburg, Italia, Elveția, România, Republica Cehă, Armenia, Uzbekistan, Kazahstan, Kârgâzstan, Tadjikistan, Hong Kong și Ungaria.