A fost lansat programul de mentorat la export pentru o nouă generație de producători și exportatori de fructe din Moldova. Zece companii vor dezvolta și aplica în practică timp de 18 luni planuri individualizate de acțiuni pentru promovarea și exportul pe piețele intenționale.
Programul va oferi asistență individualizată și profesionistă producătorilor și exportatorilor de fructe în consolidarea exporturilor lor pe piețele internaționale, fiind organizat de Moldova Fruct cu sprijinul consolidat al Proiectului USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova și Western NIS Enterprise Fund.
Fred Janssen, mentor pe export din Țările de Jos, evidențiază importanța atingerii și implementării obiectivelor programului.
„Programul nostru își propune să pregătească companiile pentru exportul pe piețele europene, inclusiv pe aspecte legate de cerințele de calitate și analiza concurenților. Dorim să încurajăm o mentalitate de export, îndemnând trecerea de la tranzacționarea simplă la o analiză aprofundată a pieței și stabilirea de relații durabile cu importatorii”.
Programul va oferi 8 luni de instruire individuală și de grup și 10 luni dedicate implementării planurilor de acțiune. Din 13 companii inițial selectate, 10 vor trece în etapa de elaborare a strategiei de marketing pentru compania proprie. Programul se va finaliza cu prezentarea planurilor de export și participarea în luna octombrie în cadrul unei misiuni la expoziția Fruit Attraction din Spania.
Vera Ciobanu, administratoarea Moreller SRL, spune că a reușit anul trecut să realizeze primul export, dar menționează că are nevoie de cunoștințe și ghidare în continuare.
„Fiind un producător mic de cireșe, avem un sezon de vânzări foarte scurt, ceea ce ne face să ne concentrăm asupra maximizării vânzărilor în acest interval. Astfel, avem nevoie de a ne dezvolta abilitățile de negociere, de a cunoaște cerințele și standardele piețelor externe și de a ne pregăti mai bine pentru export”.
Moldova Fruct a implementat un program similar în perioada anilor 2019-2021. Beneficiari ai programului au fost 18 companii din sectoarele: fructe proaspete, fructe procesate și miere.
Ștefan Bîtlan, administrator al companiei Fani SRL, beneficiar al primului Program de Mentorat la Export, a subliniat importanța acestuia.
„Prin intermediul asistenței primite, ne-am îmbunătățit abilitățile de negociere, am înțeles particularitățile comerțului din diverse țări și am identificat rețelele de magazine potrivite pentru produsele noastre. Înainte de a participa la program, exportam fructe în doar 3 țări. În prezent, datorită cunoștințelor acumulate, am extins geografia exporturilor noastre la 8 țări.”
Moldova Fruct, împreună cu partenerii de dezvoltare, prin intermediul acestui program de mentorat își propun să contribuie la creșterea capacității de export a producătorilor de fructe din Moldova și să le ofere resursele și sprijinul necesar pentru a-și extinde exportul produselor pe piețele internaționale.