В мире

Un nou tip de agricultură a apărut. Populaţia începe să se întoarcă la origini

Автор: AgroExpert
fermier afacere producție - AgroExpert.md

Dintr-o clădire de birouri din centrul marilor capitale europene, poţi avea un măslin sau un portocal crescut de un fermier spaniol pe coastele însorite ale Valenciei. Conceptul este dezvoltat de o companie spaniolă, CrowdFarming, şi aduce beneficii de ambele părţi: sprijină micii producători şi le asigură consumatorilor produse proaspete, imposibil de găsit în supermarketuri.

La final de aprilie, pe coasta Valenciei vântul contrazice temperatura din termometre, de 25 de grade Celsius, uşor peste normalul perioadei. La o oră de mers cu maşina de oraşul spaniol, spre nord, autocarul cu jurnalişti din Spania, România, Bulgaria, Cehia sau Turcia ajunge la ceea ce pare a fi o construcţie mai veche în jurul căreia se întind livezi bogate. „Nu vă spun unde mergem”, ne anunţă Sabinne, reprezentanta companiei DHL Germania, organizatorul excursiei. „Dar o să vă placă”, promite ea. Pe măsură ce coborâm din autocar, avansăm spre ceea ce pare a fi un loc amenajat pentru o petrecere pe plajă. Nisipul este însă destul de departe, iar în loc de mare, peste tot în zare se văd măslini, scrie businessmagazin.ro.

După ce servim câte o „Apă de Valencia”, adică un amestec de suc proaspăt de portocale, gin şi vodcă, organizatorii ne introduc în povestea locului. „Conceptul de CrowdFarming s-a născut din ideea de a avea un copac, oriunde eşti în Europa, iar produsul acelui copac, indiferent că locuieşti în Berlin sau în Madrid, poţi veni pentru a-l culege. Adopţi un copac de oriunde din Europa şi îl poţi vizita într-una din cele 250 de ferme pe care le avem în toată Europa”, explică unul dintre organizatori. Când cumperi dintr-un supermarket, ştii ce cumperi, dar nu ştii cât timp a durat să ajungă la tine. Nu ştii cât a stat prin lăzi şi în ce lăzi, subliniază Gonzalo Urculo, fermier spaniol şi CEO al CrowdFarming. Scopul CrowdFarming, care funcţionează similar cu o veche cooperativă agricolă românească, este să scurteze lanţul dintre fermier şi consumator.

Dacă, tradiţional, lanţul de aprovizionare este format din fermier – depozit – depozitul supermarketului – supermarket – masa consumatorului, adică un răstimp de 2-4 luni, prin acest concept consumatorul poate avea produsul în cinci zile şi jumătate din momentul în care este cules. În cele 250 de ferme din lanţul CrowdFarming sunt angrenaţi în total circa 350.000 de „crowdfermieri” şi anual se fac 1,5 milioane de livrări în 30 de ţări. Valoarea totală a livrărilor ajunge aproape la 45 milioane euro. De altfel, scurtarea lanţului de aprovizionare este şi în avantajul fermierilor, care beneficiază de preţuri mai bune. Cum se compară însă preţurile voastre cu preţurile din supermarketuri? „Este o întrebare importantă”, răspunde Gonzalo Urculo. „Dacă este să comparăm cu preţurile produselor bio, atunci sunt similare.”

Spaniolii de la CrowdFarming livrează numai când este sezonul produselor, acesta fiind unul dintre dezavantaje, şi asta pentru că în supermarket, indiferent de anotimp, găseşti orice produs.  „La orice oră şi în orice sezon, mergi în supermarket şi găseşti orice. Acest lucru a pus presiune pe fermieri, care au fost nevoiţi să producă din ce în ce mai mult, cu orice cost. Când produci mâncare ieftină, acest lucru duce şi la risipă mare, acesta fiind unul dintre factorii care au dus la risipa alimentară. Acum încercăm să ne întoarcem la origini, la cum se făceau lucrurile, dar folosind şi tehnologia.”

⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter! 

⚡️ Следите за новостями Agroexpert в ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!