Цены и Тренды

Analiză | S-au redus reexporturile de produse petroliere

Автор: Ilinca Fiodorov
S-au redus reexporturile de produse petroliere - agroexpert.md

Reexporturile de produse petroliere din Republica Moldova trec printr-o perioadă de temperare în 2024 –2025, după un vârf istoric atins în anii 2022 și 2023. Atunci, Moldova a devenit un punct important pe harta logistică a regiunii, în special pentru aprovizionarea Ucrainei cu produse petroliere. Războiul a perturbat rețelele de transport ale țării vecine, iar Moldova, deși nu produce carburanți, a reușit să funcționeze ca intermediar. Astfel, în 2023, valoarea totală a reexporturilor petroliere a ajuns la aproape 398,8 milioane de dolari, ceea ce a plasat temporar acest segment în fruntea exporturilor moldovenești. Informațiile se conțin în analiza expertului Iurie Rija.

Situația s-a schimbat însă în 2024. Potrivit datelor oficiale, valoarea totală a reexporturilor de produse petroliere s-a redus la doar 136,2 milioane de dolari, sau o scădere de peste 262 milioane de dolari, echivalentul a 66% față de anul precedent.

„În mod particular, cea mai puternică scădere a fost atestată la reexporturile de motorină. Astfel, în 2024 valoarea totală a livrărilor de motorină s-a redus la 26,2 milioane de dolari. Pe de altă parte, benzina a continuat să fie exportată în proporții relativ mari, atingând un volum de 110 milioane de dolari în același an. Astfel, cererea pentru benzină a rămas activă în anumite segmente. Reexporturile de benzină prin Republica Moldova au continuat într-un ritm susținut pe tot parcursul anului 2024, însă în primele luni ale anului 2025 se observă o reducere a volumelor, cât și a prețurilor medii de tranzit. În total, în anul 2024, prin Moldova au fost reexportate 120,9 mii de tone de benzină, Volumul lunar a variat, cu vârfuri în lunile de vară și la final de an — peste 15 mii de tone în iulie și decembrie”, susține expertul.

În schimb, în perioada ianuarie – aprilie 2025, cantitatea totală de benzină reexportată a fost de 29,7 mii de tone. Scăderea semnalează o reorientare logistică a partenerilor comerciali.

În anul 2024, prețul mediu de reexport a fost de 16,01 lei/kg, cu o tendință de creștere până în luna mai, când s-a înregistrat un maxim de 18,10 lei/kg. Ulterior, pe parcursul lunilor de toamnă și iarnă, prețul a coborât, încheind anul cu o valoare de 14,47 lei/kg în decembrie. În primele patru luni din 2025, prețul mediu de reexport a fost de 14,52 lei/kg, în scădere față de anul anterior. Cele mai vizibile corecții au avut loc în martie și aprilie, când prețurile au coborât brusc – de la 14,19 lei/kg în martie la doar 13,12 lei/kg în aprilie- o scădere lunară de 1,07 lei/kg. Comparativ cu aprilie 2024, prețul este cu 4,65 lei/kg mai mic, adică o diminuare de 26%.

În anul 2024, pe piața reexporturilor de benzină din Republica Moldova au continuat să rămână lideri trei companii, care împreună au concentrat peste trei sferturi din totalul volumului tranzitat. Este vorba despre „NAFTATRANS” S.R.L., FIRMA „AVANTE” SRL și SRL „ENERGOIL”, care au livrat cumulat 93.429 de tone de benzină, ceea ce reprezintă aproximativ 77,3% din total. „NAFTATRANS” S.R.L. a fost lider absolut al pieței, cu un volum de peste 51,3 mii de tone, echivalent cu 42,4% din totalul reexporturilor de benzină. Poziția dominantă a fost menținută și în primele patru luni ale anului 2025, perioadă în care compania a livrat 14.766 de tone.

Pe locul doi s-a situat FIRMA „AVANTE” SRL, care a realizat un volum de 27 219 tone în 2024, adică 22,5% din total. În 2025 compania a reexportat deja peste 6,3 mii de tone până în luna aprilie. SRL „ENERGOIL”, aflată pe poziția a treia, a contribuit cu 14.861 de tone în 2024, respectiv 12,3% din total. În 2025, până în aprilie, compania a înregistrat un volum de 4.525 de tone.

Benzina reexportată prin Republica Moldova provine aproape exclusiv din România, care a fost și în 2024, și în primele luni din 2025 principalul furnizor. În anul 2024, 90% din totalul benzinei reexportate – adică peste 109 mii de tone – a avut ca origine România. În perioada ianuarie – aprilie 2025, această tendință s-a menținut, cu un volum de 27,8 mii de tone din România, adică peste 93% din totalul tranzitat în intervalul dat. Livrările din Grecia și Ungaria au fost marginale, iar în 2025 aproape au dispărut. Grecia a furnizat doar 16 tone în primele patru luni ale anului, iar Ungaria – 1.901 tone.

 

Cazul produselor petroliere ilustrează cum cifrele din comerțul extern pot crea o imagine falsă despre starea economiei. Moldova nu a devenit peste noapte un exportator major de carburanți, ci doar a exploatat temporar o oportunitate regională apărută în condiții excepționale. Odată ce situația s-a stabilizat, țara a pierdut poziția respectivă, revenind la structura obișnuită a comerțului său.

„Pe lângă factorii logistici care au influențat dinamica reexporturilor de benzină din Republica Moldova, trebuie subliniat și impactul direct al evoluției marjei comerciale brute asupra strategiilor operatorilor economici. Dacă în 2024 activitatea a fost una destul de profitabilă, cu o marjă brută estimată la 1,41 lei per kilogram de benzină reexportată, lucrurile s-au schimbat în 2025. La un volum total de aproximativ 120,9 mii de tone reexportate în 2024, profitul brut generat (fără cheltuieli operaționale, de transport, sau impozite) a fost de circa 170,5 milioane lei”, subliniază Rija.

Totuși, în primele patru luni ale anului 2025, marja brută s-a erodat, ajungând la 0,86 lei/kg. Scăderea a fost determinată de diminuarea prețurilor de reexport, în condițiile unei competiții mai accentuate, dar și scăderea prețului carburanților la nivel global. Prin urmare, în primele 4 luni ale anului 2025 profitul brut estimat a scăzut la 25,4 milioane lei. Astfel, comparativ cu anul precedent, s-a redus nu doar volumul dar și rentabilitatea tranzacțiilor.

„Scăderea reexporturilor de produse petroliere nu trebuie interpretată ca un semnal de criză economică, ci ca o ajustare firească după o perioadă de dezechilibru temporar”, a conchis expertul.

⚡️ Следите за новостями Agroexpert в ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!