Цены и Тренды

Consumul de benzină a ajuns la 521 de tone zilnic în Moldova

Автор: Ilinca Fiodorov
Expert: Юрий Рижа
Importurile de benzină în Republica Moldova: De unde, cât și la ce preț - agroexpert.md

Importurile de benzină în Republica Moldova continuă să înregistreze o tendință ascendentă cu reflectarea transformărilor structurale care au loc în parcul auto național. Dinamica este susținută de o densitate tot mai mare a vehiculelor raportată la suprafața țării. În prezent, Moldova înregistrează aproximativ 34,7 automobile per kilometru pătrat, iar presiunea asupra infrastructurii rutiere devine tot mai mare precum și dependența crescândă față de combustibilii fosili, arată datele analizei realizate de expertul Iurie Rija.

Potrivit lui, cererea în creștere este vizibilă și în datele privind consumul zilnic mediu al produselor petroliere. În perioada analizată, consumul mediu zilnic de benzină a fost de circa 521 de tone, ceea ce, extrapolat la nivel anual, echivalează cu aproximativ 190.165 de tone. În comparație, motorina a înregistrat cel mai ridicat nivel de consum, cu un volum mediu zilnic de 1.830 - 1.850 de tone, ce corespunde unui consum anual estimat de peste 675.000 de tone. Gazul lichefiat, deși cu o pondere mai mică, a atins și el un consum mediu de 165 de tone pe zi, echivalent cu 60 000 tone pe an.

Pe piață există o tendință de creștere a mobilității individuale și a utilizării autovehiculelor ce determină o cerere constantă pe piața de import a carburanților.

Importurile de benzină în Republica Moldova au înregistrat un volum total de aproximativ 436,2 mii de tone în perioada ianuarie 2024 – aprilie 2025, volum care reflectă atât creșterea cererii interne, cât și activitatea comercială de reexport. Importurile pentru consum intern au cunoscut o evoluție evidentă: în 2024 au fost înregistrate 206,9 mii de tone, în creștere față de cele 184,2 mii de tone importate în 2023, potrivit datelor publicate de ANRE. Majorarea cu circa 12% reflectă intensificarea mobilității interne.

Pe de altă parte, importurile temporare destinate reexportului au totalizat 169,5 mii de tone, din care 134,3 mii de tone au fost livrate în 2024, iar 35,3 mii de tone în primele patru luni din 2025. Componenta respectivă evidențiază că Moldova își continuă rolul de verigă intermediară în comerțul regional cu benzină, dar și volatilitatea activității. În 2025, se observă o ușoară diminuare a ritmului de reexport de benzină.

Pe întreg anul 2024, cantitățile importate de benzină au atins un total de 341,3 mii de tone, iar în primele patru luni din 2025 au fost aduse alte 94,9 mii de tone.

Un vârf mai înalt al importurilor a fost înregistrat în lunile noiembrie și decembrie 2024, când în Moldova au fost introduse 31 667 de tone și, respectiv, 34.172 de tone de benzină. Volumele ridicate se explică inclusiv prin prețurile de import mai reduse din acea perioadă: 13,40 lei/kg în noiembrie și 13,35 lei/kg în decembrie – printre cele mai mici valori din întreg anul. Astfel, operatorii economici au profitat de contextul favorabil de preț pentru a constitui stocuri mai mari la final de an.

În 2025, prețul mediu de import a continuat să scadă gradual, ajungând în luna aprilie la doar 12,78 lei/kg – cel mai mic nivel din intervalul ianuarie 2024 – aprilie 2025. Reducerea prețurilor, însă, nu s-a reflectat direct într-o majorare a volumelor importate. În aprilie 2025, de exemplu, au fost aduse 20 025 de tone de benzină – un nivel comparabil cu cel din aprilie 2024.

Top importatori de benzină

Piața importului de benzină în Republica Moldova este dominată de trei companii mari: I.M. „Rompetrol Moldova” S.A., „Lukoil-Moldova” SRL și „Petrom-Moldova” S.R.L., care împreună asigură peste 90% din totalul volumelor introduse în țară în perioada ianuarie 2024 – aprilie 2025.

Astfel, Rompetrol Moldova a importat în total circa 167,4 mii de tone (129 362 de tone în 2024 și 38 059 de tone în primele patru luni din 2025), ceea ce îi conferă o cotă de piață de 38,4% din total. Pe locul al doilea se află Lukoil-Moldova, cu un volum cumulat de 139,3 mii de tone (109 024 de tone în 2024 și 30 273 de tone în 2025), reprezentând o cotă de 31,9%. Poziția a treia este ocupată de Petrom-Moldova, care a importat 81,3 mii de tone în total, dintre care 63 922 de tone în 2024 și 17 372 de tone în 2025, deținând astfel ponderea de 18,6%.

Restul volumelor a fost distribuit între câțiva jucători mai mici, cum ar fi SRL „Tiroil Treid”, ICS „Danube Logistics”, SRL „Sheriff” și câteva entități cu volume foarte reduse sau ocazionale.

De unde importăm benzina

Ce ține de originile benzinei importate în R. Moldova, 95%, provin din România. Mai exact, în 2024 au fost importate 322,2 mii de tone din România, iar în primele patru luni ale anului 2025 – alte 94,0 mii de tone. Volumul mare livrat este explicabil prin proximitatea geografică, interconectivitatea logistică și apartenența ambelor țări la regimuri comerciale armonizate. Rafinăriile din România – precum cele de la Ploiești sau Midia – reprezintă principalele puncte de aprovizionare regională pentru Republica Moldova.

Pe lângă România, alte origini au avut un rol marginal. În 2024, Moldova a mai importat benzină din Grecia 9 386 de tone, din Uniunea Europeană 6.600 de tone, precum și din Ungaria 3.091 de tone. În 2025, 2 000 tone au provenit din Ungaria și 1.195 de tone din Bulgaria.

⚡️ Следите за новостями Agroexpert в ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!